loading...

کارآفرینی

    4 توصیه برای افرادی که می خواهند در سنین بالا کارآفرین شوند   در نگاه اول، ممکن است به نظر برسد که حوزه کارآفرینی، صرفا متعلق به جوانان است. جوانانی که با شور و شوق زیاد وارد ای

مسعود بازدید : 143 شنبه 30 فروردین 1399 زمان : 14:33 نظرات (0)

 

 

4 توصیه برای افرادی که می خواهند در سنین بالا کارآفرین شوند

 

در نگاه اول، ممکن است به نظر برسد که حوزه کارآفرینی، صرفا متعلق به جوانان است. جوانانی که با شور و شوق زیاد وارد این حوزه می شوند تا کارآفرین شوند و تجارت های خودشان را ایجاد کنند و در آینده تبدیل به مدیرانی بزرگ و موفق شوند. معمولا وقتی که صحبت از کارآفرین می شود، به نظرمان کارآفرین، یک فردی است که در سنین جوانی قرار دارد و می خواهد تازه کار را شروع کند. بنابراین ناخودآگاه در ذهنمان برای "کارآفرین"، یک سن ایده آل متصور می شویم و طی یک توافق ناگفته و نانوشته، برای خودمان متصور می شویم که برای کارآفرینی یک محدوده سنی وجود دارد و خارج از این محدوده سنی دیگر نمی توان کارآفرین بود. ولی حقیقت امر این است که تولید کردن یک تجارت و کارآفرین شدن، تجربه ای است که می تواند برای افراد در هر سنی که دارند؛ به وقوع بپیوندد.

در حقیقت هنگامی که صحبت از دنبال کردن رویاها به میان می آید، موضوع سن و سال موضوعی است که رنگ می بازد. ممکن است شنیده باشید که بسیاری از مردم می گویند که کارآفرینی بازی است که فقط جوانان می کنند. آن ها اعتقاد دارند که این کار فقط کار جوانان است و افرادی که در جوانی کارآفرین می شوند؛ احتمال بیشتری وجود دارد که فرآورده هایی تولید کنند که کیفیت بالاتری داشته باشند. ولی تحقیقاتی که بین 2.7 میلیون استارت آپ بین سال های 2007 تا 2014 انجام گرفته بود این موضوع را رد کرده است و ثابت می کند که رابطه ای منطقی میان سن کارآفرینان و میزان کیفیت فرآورده ها و یا خدماتی که ارایه می کنند وجود ندارد.

آیا سن فقط یک عدد است؟

حقیقت امراین است که نمی توان به وضوح بیان کرد که در کارآفرینی، سن و سال اهمیت چندانی دارد و یا این که بر روی جنبه های مختلف تاثیر می گذارد. چنین چیزی وجود ندارد. حتی می توان گفت که در بسیاری از موارد، افرادی که در میان سالی وارد این کار می شوند، کار را جدی تر می گیرند و سعی می کنند با تلاش بیشتری کار را انجام دهند. حتی برخی از تحقیقات نشان داده اند که میزان موفقیت یک شرکت، با سن افراد در زمانی که آن را تاسیس کرده اند؛ رابطه مستقیمی دارد! به این معنی که بر اساس این تحقیقات، در مجموع می توان گفت که افرادی که در تاسیس شرکت ها موفق تر می شوند؛ معمولا مسن تر هم بوده اند! این تحقیقات نشان داده اند که افرادی که در سنین میانسالیشان شروع به تاسیس یک شرکت کرده اند نسبت به افراد جوان و بی تجربه موفق تر عمل کرده اند. محققان این تحقیق به افراد توصیه می کنند که در صورتی که با دو کارآفرین روبرو شدید که یکی از آن ها جوان تر بود، و شما به جز سن این دو کارآفرین چیز دیگری درباره آن ها نمی دانستید؛ سعی کنید که کارآفرینی را انتخاب کنید که مسن تر است چون احتمال موفقیت این کارآفرین بیشتر است!

با این که این تحقیقات به شکل جامع انجام نشده اند؛ ولی بدون تردید هیچ دلیلی وجود دارد که بگوییم که افرادی که در دهه 20 زندگیشان قرار دارند نسبت به افرادی که مسن تر هستند در کارآفرینی موفق تر می شوند.

در این پست قصد داریم تا توصیه هایی را برای افرادی که می خواهند در سنین بالا کارآفرین شوند؛ ارایه کنیم.

1) از داستان های افراد دیگری که در سن بالا کارآفرین شده اند و در این راه موفق شده اند الگو بگیرید

سعی کنید از داستان هایی که درباره مخترعان و نوآورانی هستند که در سن بالا کارآفرین شده اند؛ درس بگیرید و سعی کنید همان روش را دنبال کنید. سعی کنید تا به دنبال داستان های چنین افرادی باشد و به روندی که در زندگی طی کرده اند توجه کنید و سعی کنید تا آن ها را برای خودتان الگو قرار دهید. وقتی داستان هایی را از افرادی می شنوید که در دهه چهارم و یا پنجم زندگیشان برای اولین بار تجارتشان را آغاز کرده اند و کارآفرین شده اند؛ این کار می تواند به شما انگیزه دهد و منجر شود که شما هم سعی کنید در همین راه قدم ردارید. بر اساس یک مطالعه ای که در این باره از 652 کارآفرینی که مدیر شرکت بودند و در کشور آمریکا به دنیا آمده اند انجام شده است؛ متوسط سنی افرادی که در متولد آمریکا بوده اند و کارآفرین شده اند؛ هنگامی که شرکتشان را تاسیس کرده بودند؛ 39 سال بوده است و تعداد افرادی که شرکت خودشان را در سن بالای 50 سال تاسیس کرده بودند نسبت به افرادی که کمتر از 25 سال داشتند؛ دو برابر بود.

حتی در طول تاریخ نیز افراد بسیار معروف مانند موسسان مک دونالد، کوکاکولا و کنتاکی همگی هنگامی شرکت خودشان را تاسیس کرده بودند که بالا 50 سال سن داشتند.

2) صدایی که درونتان است و درباره شما انتقاد می کند را خاموش کنید

وقتی که شما می خواهید در سن بالا یک تجارت را شروع کنید، صدایی درونتان سخن می گوید و به شما می گوید که از این کار صرف نظر کنید. به این دلیل که شما پیر هستید؛ شما توانایی انجام این کار را ندارید و غیره. این به آن دلیل است که در ناخودآگاهتان، وقتی که می خواهید چنین کاری را شروع کنید، فکر می کنید که برای آن پیر هستید و توانایی لازم را ندارید. باید این شک ها را از خودتان دور کنید و سعی کنید تا این افکار منفی را که شما را بمباران می کنند، ترک کنید و به آن ها فکر نکنید.باید ازن کار را از همان ابتدایی که به فکر شروع کردن یک تجارت افتاده اید انجام دهید و سعی کنید همیشه و در تمام مراحل، موضوع "خوشبینی" را سرلوحه کارتان قرار دهید و همیشه نسبت به تمام اتفاقاتی که برایتان می افتد، خوشبین باشید و سعی کنید این خوشبینیتان را تا پایان کار حفظ کنید.

در ابتدا ممکن است ایجاد کردن یک تجارت به نظر کاری مشکل باشد. مخصوصا در صورتی که شما بخواهید در سن بالا تجارتی را ایجاد کنید؛ این موضوع حتی ممکن است به نظر موضوعی ترسناک و غیرممکن بیاید و این ترس و احساس غیرممکن بودن به دلیل همان صدایی است به شما می گوید که شما برای این کار پیر هستید و نمی توانید آن را انجام دهید. برای این که این صدا را در خودتان خاموش کنید، اولین کاری که باید بکنید این است که آن را بشناسید و وقتی که خواست با شما سخن بگوید، تشخیص دهید که این همان صداییت که باید آن را نابود گردانید. می توانید به این صدا یک نام بدهید و یا حتی می توانید به آن یک شخصیت هم بدهید! سعی کنید این صدای مخرب را از انسانی که هستید و همچنین انسانی که می خواهید باشید دور کنید. در صورتی که این تمرینات را انجام دهید؛ در طول زمان خواهید دید که این "شخصیت" درونیتان را که با شما به این شکل صحبت می کنید کمتر جدی گرفته اید و به آن توان کمتری برای کنترل کردن افکار و تصمیماتتان داده اید

3) نترس و عملگرا باشید!

ممکن است شما یک ایده بسیار خوب برای تجارتتان داشته باشید ولی نمی دانید که از کجا باید کار را شروع کنید. ممکن است به خودتان بگویید که "اگر اشتباه کنم چه؟ اگر ایده ام کار نکند چه؟ اگر نتوانم آن طور که باید و شاید کار را پیش ببرم، سرمایه ام برای این کار هدر می رود! آن موقع چکار کنم؟" و سوالاتی از این قبیل.

حقیقت امر این است که وقتی که می خواهید یک تجارت را شروع کنید (حالا هر سنی که داشته باشید) باید بپذیرید که این فعالیت یک فعالیت بسیار ریسک پذیر و مخاطره آمیز می باشد. البته این میزان ریسک پذیری از تجارت به تجارت و از فرد به فرد متفاوت است. ممکن است در برخی از موارد مجبور باشید برای شروع کردن یک تجارت پول قرض کنید که در این صورت از نظر مالی هم ریسک کرده اید و در برخی از موارد ممکن است از نظر مالی ریسکی نکرده باشید و این ریسک بیشتر جنبه تلاشی، زمانی و احساسی برای شما داشته باشد. ولی در هر صورت باید این موضوع را بپذیرید که وقتی که می خواهید یک تجارتی ایجاد کنید نمی توانید وجود ریسک ها را در کار انکار کنید؛

اما...

می توانید با نگرش مثبت نسبت به کار، چگونگی برخورد کردن با این ریسک ها را بیاموزید و بتوانید بهتر با این ریسک ها و عدم قطعیت ها روبرو شوید. به عنوان مثال، در زمانی که استرس ناشی از وجود این ریسک ها به شما حمله می کنند و سعی می کنند تا شما را از پای دربیاورند؛ مدام به خودتان سخن بگویید و تکرار کنید: "در صورتی که کسب و کارم شکست خورد؛ چیز زیادی را از دست نمی دهم... نهایتا مقداری سرمایه که آن را هم می توانم با وام گرفتن جبران کنم... بالاخره می توانم برگردم و در یک شرکتی خودم مشغول به کار شوم و در صورتی که وام و قصدی دارم؛ با درآمدم خودم آن ها را بپردازم... حتی اگر از نظر مالی و زمانی لطمه خیلی زیادی خوردم؛ می توانم با پذیرفتن شرایط کاری کنم که این لطمه ها و ضررها جبران شود؛ هرچه باشد؛ زندگی همیشه ادامه دارد و جاریست و...

4) خودتان و  نقاط ضعف و قوتتان را بهتر بشناسید و کارها را بر اساس همین دانسته ها تنظیم کنید

یکی از تجربیاتی که بسیاری از کارآفرینانی که در سن بالا کارآفرینی کرده اند؛ بعد از دهه ها تلاش در این زمینه بدست آورده اند؛ این است که شناختن خودشان و نقاط قوت و ضعف خودشان یکی از مهم ترین عوامل برای موفقیتشان بوده است. این خودشناسی ها بسیار مفید می باشد و به افراد کمک شایانی می کند. وقتی که شما نقاط قوت و ضعف خودتان را به عنوان یک کارآفرینی که می خواهد کار را در سنین بالا آغاز کند بشناسید؛ می توانید با بهره گیری از بهترین ویژگی ها در خودتان، تجارتتان را تاسیس کنید. شما می توانید نقاط قوت شخصی و حرفه ای خودتان را بشناسید و این نقاط قوت (مخصوصا در زمینه حرفه ای و کاری) می تواند به شما کمک کنند تا تجارتتان را به بهترین شکلی که ممکن است تولید کنید. به عنوان مثال، ممکن است شما این ویژگی را داشته باشید که با جمع راحت باشید؛ بنابراین همین ویژگی می تواند به شما کمک کند تا در جمع ها، به بهترین شکل ممکن خودتان را نشان دهید و از همین ویژگی می توانید برای موفق شدن استفاده کنید. ممکن است شما بر این ویژگی خودتان واقف باشید که در نگه داری اسناد و مدارک توانایی خوبی ندارید. بنابراین می توانید این کار را به افراد دیگری بدهید که آن ها در این کار توانایی دارند.

نتیجه این که: می توانید در سن بالا هم کارآفرین باشید!!

با عمل کردن به این چهار مورد می توانید انتظار داشته باشید که در سن بالا هم توانایی کارآفرین شدن را داشته باشید. همان طور که اشاره شد؛ کارآفرین بودن درسن بالا هم امکان پذیر است و فقط باید همت و اراده داشته باشید. یک نکته دیگر این که فراموش نکنید که وقتی که در کارتان موفق شدید؛ تجربیات خودتان را در اختیار  کارآفرینانی که آن ها هم می خواهند مانند شما در سن بالا هم کارآفرین شوند؛ قرار دهید.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • مطالب
    لینک دوستان
  • مشاوره تحصیلی و شغلی
  • اپلیکیشن
  • طراحی سایت
  • چاپ و انتشار کتاب
  • وبلاگ تخصصی دکتر سبزعلی یمقانی
  • اخبار دانشجویی
  • وبلاگ آموزش تخصصی مقاله نویسی
  • پایان نامه
  • مفاهیم و اصول برندینگ
  • نگارش بیزینس پلن و طرح توجیهی
  • روش های مهاجرت و گرفتن اقامت
  • طنین و طراوت، وبلاگ تخصصی سالمندان
  • دیجیتال مارکتینگ
  • هنرگرافیک و طراحی لوگو
  • تازه های کارگاه ها و دوره های آموزشی
  • کسب درآمد اینترنتی
  • تازه های صادرات و واردات
  • آموزش زبان، مکالمات و مکاتبات تجاری و بازرگانی
  • ایده های کارآفرینی و استارتاپ
  • وبلاگ تخصصی دکتر سبزعلی یمقانی
  • روانشناسی مثبت
  • مجلات معتبر علمی
  • روان شناسی صنعتی و سازمانی
  • آرایشگری
  • خبر فوری
  • داروخانه معنوی
  • خبر های استخدامی تهران
  • آیا میدانستیدهای حقوقی
  • مد و فشن
  • زیبایی
  • ستارگان سینما
  • بازاریابی و فروش
  • ستارگان سینما
  • کارآفرینی
  • راهنمای نوین انواع تبلیغات
  • بهترین خانواده
  • پزشکی و سلامت
  • طنز و سرگرمی
  • اخبار و رسانه ها
  • هنر مدرن
  • سفر و توریسم
  • قیمت روز خودروی شما
  • دانلود سریال جدید
  • آخرین مطالب ارسال شده
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 118
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 15
  • آی پی دیروز : 8
  • بازدید امروز : 33
  • باردید دیروز : 9
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 76
  • بازدید ماه : 225
  • بازدید سال : 2,268
  • بازدید کلی : 13,488