loading...

کارآفرینی

مسعود بازدید : 55 چهارشنبه 22 مرداد 1399 زمان : 14:07 نظرات (0)

 

 

هر نوع فعالیت اقتصادی که در محل سکونت شخصی و با بهره گیری از امکانات و وسایل ارتباطی همچون کامپیوتر و اینترنت راه اندازی شود،  کسب و کار خانگی اطلاق می‌گردد.

امروزه کسب و کارهای خانگی از بخشهای حیاتی و ضروری فعالیتهای اقتصادی کشورهای پیشرفته محسوب می شوند؛ کسب و کار خانگی از نظر ایجاد شغل، نوآوری در عرضه محصول یا خدمات، موجب تنوع و دگرگونی زیادی در اجتماع و اقتصاد هر کشور می شود. همچنین برای جوانان، کسب و کارهای خانگی نقطه شروع مناسبی برای راه اندازی کسب و کار شخصی محسوب خواهد شد، زیرا راه اندازی آن در مقایسه با دیگر انواع کسب و کارها ساده و آسان است. به عنوان نمونه شما می توانید با یک دستگاه رایانه و یک خط تلفن، یک کسب و کار اینترنتی راه بیندازید و کارها و خدمات مختلفی را به مردم عرضه و از این راه برای خود کسب درآمد نمائید. همچنین به افرادی که تازه در این راه گام نهاده اند توصیه می شود مشاوره کسب و کاربگیرید.

کسب و کارهای خانگی در ایران سابقه دیرینه دارند. بسیاری از صنایع دستی که امروزه هم عرضه می شوند، در منازل و محل سکونت افراد تولید می‌شده اند. بطور کلی کسب و کار خانگی پدیده جدیدی نیست، بلکه در نتیجه تغییرات و تحولاتی که در فعالیتهای اقتصادی و اجتماعی به وجود آمده به آن توجه بیشتری شده است و این نوع کسب و کارها روز به روز گسترش و توسعه می یابند. به عبارت دیگر با بهره گیری از تکنولوژیهای جدید ارتباطی همچون اینترنت و تشکیل جوامع مجازی در فضای سایبر، کسب وکارهای خانگی نیز متحول شده اند.

مزایای کسب و کار خانگی

- آزادی و استقلال عمل بیشتر

- ساعات کاری انعطاف پذیر

- ایجاد تعادل و موازنه بیشتر بین کار و زندگی

- پایین بودن هزینه راه اندازی

- پایین بودن میزان ریسک

- امکان کارکردن پاره وقت

- راحت تر بودن تربیت بچه ها

- داشتن فرصت و زمان بیشتر

- تناسب با ویژگی های جسمی افراد معلول و کم توان

- تناسب با اقشار مختلف

 

مسعود بازدید : 45 دوشنبه 20 مرداد 1399 زمان : 17:04 نظرات (0)

 

 

یکی از بزرگترین دشمنان کارآفرینان و افرادی که می خواهند یک تجارت را شروع کنند ناامیدی می باشد. در صورتی که شما به عنوان یک کارآفرین تسلیم ناامیدی شده باشید، توانایی های شما به عنوان یک کارآفرین شدیدا کاهش پیدا می کند و شما نخواهید توانست تا نتیجه ای را که می خواهید از کارتان بگیرید. وقتی که ناامیدی بر شما چیره شود؛ شما دیگر احساس می کنید که رویاهایتان مرده است و نمی توانید به آنها جامه عمل بپوشانید. همچنین شما در چنین شرایطی دیگر نمی توانید از ایده هایی که مغزتان در زمان امیدواری تولید می کرده است استفاده کنید. به عبارت بهتر، هنگامی که شما نسبت به کاری که دارید انجام می دهید امید داشته باشید؛ احتمال اینکه مغز فعال تری داشته باشید که بتواند ایده های جدیدی را برای شما تولید کند بیشتر از زمانی است که ناامید می باشید. بنابراین بهتر است تسلیم ناامیدی نشوید چون هنگامی که یاس و ناامیدی برشما چیره شد؛ دیگر ممکن است نتوانید راهتان را ادامه دهید و مجبور می شوید تا کارتان را ناتمام بگذارید.

در این پست قصد داریم تا 6 علامت را که نشان می دهند که شما دچار ناامیدی شده اید به شما ارایه کنیم.

1) شما در انجام دادن کارهای جدید تردید می کنید

کارآفرینانی که دچار ناامیدی شده اند معمولا کارآفرینانی هستند که حوصله ای برای انجام دادن کارهای جدید و پیاده سازی کردن ایده های جدید ندارند. این افراد افرادی هستند که انگیزه خودشان را برای پیاده سازی ایده های جدید از دست داده اند. علت این موضوع هم این است که این افراد ناامید شده اند و فکر می کنند که نمی توانند در کارشان موفق شوند. این افراد افرادی هستند که هنگامی که فردی به آنها نزدیک می شود و ایده های جدیدی را به آنها ارایه می کند و از آنها درخواست می کند تا به آنها کمک کنند تا این ایده جدید را پیاده سازی کنند؛ باز هم ناامیدانه این درخواست را رد می کنند چون فکر می کنند که امیدی به انجام دادن این کار نمی باشد. این افراد افرادی هستند که معمولا ترجیح می دهند که موقعیتشان به همان شکلی که بوده است حفظ شود و انگیزه ای برای ادامه دادن کارها به این شیوه هم ندارند. این یکی از بارزترین ویژگی های افراد ناامید می باشد. این افراد معمولا در چالش هایی هم که در پیش رو دارند حالت گزینشی دارند و سعی می کنند تا چالش هایی را انتخاب کنند که برای آنها کمترین ضرر را دارند. در صورتی که شما فکر می کنید چنین ویژگی دارید؛ بدانید که شما فردی هستید که دارای ناامیدی می باشید و باید هرچه سریع تر برای اینکه این ناامیدی را در خودتان از بین ببرید؛ کاری بکنید. شما باید دفعه دیگر که فردی به شما پیشنهاد ایده ای خلاقانه را داد؛ به این فرد "آری" بگویید و سعی کنید با تمام وجود به سمت ایده های جدید حرکت کنید.

2) نسبت به چیزی که حقیقتا لیاقتش را دارید؛ انتظارات کمتری دارید

ممکن است شما کارآفرینی بسیار بااستعداد باشید که دارای توانایی های بسیار زیادی است. اما در صورتی که فردی ناامید باشید؛ از آن چه که لیاقتش را دارید انتظار کمتری دارید. به عنوان مثال فرض کنید که شما با همکارتان در یک شرکتی کار می کنید که این همکارتان از شما توانایی های کمتری دارد و استعدادهای این فرد در زمینه های مختلف از شما خیلی کمتر است. در صورتی که شما فردی باشید که ناامید می باشد؛ به احتمال زیاد توقع شما نسبت به این فرد کمتر است! در صورتی که به خوبی می دانید که شما از این فرد بهتر کار می کنید! در صورتی که شما دچار ناامیدی باشید؛ احساس می کنید که لیاقت داشتن حقوق بیشتر و یا مزایای بیشتر و پاداش و ارتقای موقعیتی بیشتر را نسبت به این فرد ندارید. بنابراین در صورتی که چنین ویژگی را دارا می باشید باید آن را به عنوان یک نشانه ای برای ناامید بودن خودتان در نظر داشته باشید و سعی کنید تا این ویژگی را در خودتان تغییر دهید و توقع زیادتری نسبت به خودتان داشته باشید!

3) شما اصرار می کنید که از هیچ چیز نمی ترسید

این هم یکی دیگر از مشکلاتی است که شما به عنوان کارآفرین ناامید ممکن است آن را تجربه کنید. افرادی که دچار ناامیدی می باشند دوست دارند اصرار کنند که از هیچ چیزی نمی ترسند. ولی حقیقت چیز دیگری است. حقیقت این است که بالاخره هر کسی از یک چیزی می ترسد و نمی توان این موضوع را انکار کرد. "ترس" یکی از طبیعی ترین احساساتی است که انسان در زندگیش دارد و کارآفرینان هم مانند همه انسان های دیگر از چیزهای زیادی می ترسند. هیچ انسانی نیست که در زندگیش احساس ترس نداشته باشد و کارآفرینان نیز از این قائده مستثنی نمی باشند. شما به عنوان یک کارآفرین نباید ترس خودتان را انکار کنید. انکار کردن این ترس نشان دهنده این نیست که شما این ترس را ندارید. اینکه کارآفرینی بخواهد ترس خودش را انکار کند و این گونه بگوید که من از هیچ چیزی نمی ترسم؛ نشان دهنده این است که این فرد دچار ناامیدی شده است. در حقیقت، اینکه فردی در مقام کارآفرین بیان کند که من از هیچ چیز نمی ترسم نشان دهنده این است که این فرد می خواهد ناامیدی خودش را به این شیوه پنهان کند. بنابراین شما باید سعی کنید تا نسبت به خودتان روراست باشید و ترس هایی که دارید را انکار نکنید تا به این شیوه دیگران هم احساس نکنند که شما دارید ترس خودتان را پنهان می کنید.

4) شما هنگامی که کوچکترین مشکلی در کار ایجاد می شود به سرعت برآشفته می شوید

یکی دیگر از ویژگی های این کارآفرینان این است که با کوچکترین مشکلاتی دچار برآشفتگی می شوند. این موضوع خیلی اهمیت دارد به این دلیل که فرآیندی که شما به عنوان یک کارآفرین طی می کنید فرآیند آسانی نیست. در حقیقت راهی که شما به عنوان یک کارآفرین می خواهید بپیمایید راهی نیست که مستقیم و بدون دست انداز باشد و شما بدون تردید در طول این راه با مشکلات زیادی مواجه خواهید شد. در صورتی که کوچکترین مشکلی در کارتان ایجاد شد نباید کنترل خودتان را از دست دهید و باید با آرامش به حل کردن این مشکل بپردازید. این در صورتی است که افرادی که دچار ترس هستند دچار چنین مشکلی می باشند و فکر می کنند که همه چیز تمام شده است و دیگر نمی توانند ادامه دهند. بنابراین در صورتی که با کوچکترین مشکل چنین وضعیتی برایتان ایجاد شد بدانید که دچار ناامیدی هستید.

5) دیگران را بر اساس میزان موفقیت ها و یا میزان شکست هایی که در زندگی داشته اند مورد قضاوت قرار می دهید

از ویژگی های کارآفرینانی که به عنوان کارآفرینان ناامید قلمداد می شوند این است که آنها افراد مختلف را بر اساس میزان موفقیت هایی که در زندگی داشته اند و یا میزان شکست هایی که در زندگی خورده اند مورد قضاوت قرار می دهند. در صورتی که شما کارآفرینی هستید که دچار ناامیدی شده است؛ وقتی که فردی را می بینید که دارای میزان بالایی از شکست ها در زندگی می باشد؛ احساس می کنید که این فرد فردی است که احتمالا در زندگیش اشتباهات زیادی را مرتکب شده باشد و به احتمال زیاد فردی است که بهتر است شما با این فرد رابطه ای نداشته باشید. این در صورتی است که ممکن است این حالت کنونی این فرد تنها مرحله ای باشد که این فرد تنها به عنوان یک مرحله ای کوچک از مرحله های مختلف برای رسیدن به موفقیت طی می کند.

در صورتی که شما دارای چنین خصوصیاتی باشید؛ بدانید که دچار ناامیدی می باشید و باید سعی کنید تا این وضعیت را تغییر دهید.

6) شما مرتبا برای کارهایی که نمی خواهید انجام دهید بهانه می آورید

از دیگر نشانه های کارآفرینان ناامید این است که آنها مرتبا برای کارهایی که دوست ندارند این کارها را انجام دهند بهانه می آورند. به عنوان مثال ممکن است بگویید این کار را انجام نمی دهم چون به اندازه کافی پول ندارم و یا خیلی پرمشغله هستم و یا اینکه خسته هستم و یا هزار و یک دلیل دیگر. در صورتی که شما از این دسته از کارآفرینان باشید؛ بدانید که دچار ناامیدی هستید و باید هرچه سریع تر این احساس ناامیدی را در خودتان از بین ببرید.

مسعود بازدید : 61 دوشنبه 20 مرداد 1399 زمان : 16:40 نظرات (0)

 

 

این روزها کارآفرین شدن تبدیل به یکی از موضوعات بسیار مهم و کلیدی برای بسیاری از افراد شده است. تعداد افرادی که کارآفرین هستند افزایش پیدا کرده است بنابراین رقابت هم بین آنها بیشتر شده است. کارآفرین شدن و داشتن یک ذهن تجاری لازمه شروع کردن یک تجارت و برپا کردن یک شرکت می باشد و شما در صورتی که بخواهید چنین کاری را انجام دهید باید حتما ویژگی هایی که یک کارآفرین باید داشته باشد را داشته باشید. در صورتی که چنین ویژگی هایی را نداشته باشید نمی توانید یک شرکت را به خوبی اداره کنید بنابراین در رقابت سنگینی که میان شرکت های مختلف ایجاد شده است و هرکدام از این شرکت ها می خواهند در این رقابت پیروز شوند موفق نمی شوید. بنابراین ویژگی هایی که برای کارآفرین شدن مورد نیاز است خیلی مهم هستند و شما باید حتما به آنها توجه کنید. در ادامه این پست می خواهیم 9 ترفند را برای اینکه به عنوان یک کارآفرین ذهن تجاری بهتری داشته باشید به شما ارایه کنیم.

1) 100 درصد قابل اعتماد باشید

یکی از مهم ترین نکته هایی که به هنگامی که می خواهید کارآفرین شوید باید به آن توجه کنید این است که یک فردی قابل اعتماد باشید. یک فرد قابل اعتماد بودن یکی از مهم ترین نکته هایی است که تمام افرادی که می خواهند در کارآفرینی موفق شوند باید به آن توجه داشته باشند. شما به عنوان یک کارآفرین باید مسئولیت پذیر باشید و همچنین ارزش تیمتان را هم بدانید. در صورتی که شما نسبت به تیمتان احساس مسئولیت نکنید ممکن است برایتان مشکلاتی ایجاد شود. در صورتی که تیم شما بدانند که شما فردی هستید که می توانند به آن اعتماد کنند؛ به شما کمک می کنند اما در صورتی که تیمتان روی شما به عنوان یک فرد قابل اطمینان حساب نکنند شانس موفقیت شما کمتر خواهد بود. هرچقدر که شما قابل اطمینان تر باشید احتمال اینکه در این کار موفق شوید بیشتر است به این دلیل که تیمتان به شما اعتماد می کنند و می دانند که با اعتماد کردن به شما می توانند موفق شوند. بنابراین قابل اطمینان و اعتماد بودن یکی از مهم ترین پارامترهای تاثیرگذار در کار می باشد.

2) حسود نباشید

یکی دیگر از نکته های خیلی مهمی که شما باید حتما در راه کارآفرین شدن به آن توجه داشته باشید این است که نسبت به چیزهایی که دیگران دارند حسودی نکنید و به چیزی که آنها دارند توجه نکنید. شما باید تمام تلاشتان را بکنید تا تنها بر روی کارهای خودتان متمرکز شوید و نگاهتان باید تنها به چیزهایی باشد که خودتان دارید و به چیزهایی که دیگران دارند نگاه نکنید. یکی از بزرگترین اشتباهاتی که افرادی که در زمینه کارآفرینی کار می کنند مرتکب می شوند این است که آنها خودشان را با دیگر کارآفرینان مقایسه می کنند. در صورتی که شما یک شرکت کوچک و تازه تاسیس هستید؛ برای اینکه موفق شوید راه درازی را در پیش دارید. در این مرحله شما نباید به شرکت هایی که چندین سال است کار می کنند و به موفقیت های زیادی رسیده اند نگاه کنید. این کار منجر می شود که به جای اینکه به درستی بر روی داشته های خودتان تمرکز کنید به داشته های دیگران تمرکز کنید و همین موضوع باعث می شود که نتوانید 100 درصد انرژی خودتان را صرف موفقیت شرکت خودتان بکنید.

3) در زمینه خودتان متخصص شوید

بسیاری از افراد هستند که می خواهند کارآفرین شوند و یک تجارت جدید را شروع کنند اما اهمیت تخصص داشتن در رشته های تخصصی را نمی دانند. بسیاری از افراد دیگر نیز هستند که گمان می کنند که داشتن یک دانش سطحی در تمام زمینه ها می تواند به آنها کمک کند تا در کار کارآفرینی موفق شوند. این تصور اشتباه است. بهتر است در یک زمینه مخصوص تخصص زیادی داشته باشید تا اینکه در چند زمینه تخصص کمی داشته باشید! بهترین کاری که می توانید در این زمینه انجام دهید این است که در یکی از رشته هایی که مرتبط با کار شما می باشد متخصص شوید و سعی کنید تمام دانش و مهارت هایی را که برای پیدا کردن تخصص در این زمینه مورد نیاز است داشته باشید. در این صورت می توانید یکی از مهم ترین پارامترهایی را که برای کارآفرین شدن مورد نیاز می باشد؛ یعنی داشتن تخصص در یک زمینه و حوزه مخصوص را داشته باشید. در صورتی که شما چنین تخصص هایی را داشته باشید می توانید گام های بسیار بلندی را در راه رفتن به سوی کارآفرینی بردارید و در این راه موفق شوید.

4) بر روی شکست هایتان تمرکز نکنید

هنگامی که شما به شکست هایی که در این راه داشته اید فکر می کنید؛ در حقیقت دارید بر روی این شکست هایتان تمرکز می کنید. افرادی که به شکست هایی که در این زمینه ها داشته اند فکر می کنند در حقیقت دارند تمام فکر و ذکرشان را بر روی این شکست ها متمرکز می کنند. این کار برای افرادی که می خواهند کارآفرین شوند اصلا درست نیست. شما باید به جای اینکه به شکست هایی که در این زمینه داشته اید فکر کنید بر روی پیروزی هایی که در این زمینه بدست می آورید فکر کنید. به این علت که وقتی که شما چنین تفکری داشته باشید در حقیقت از یک تفکر منفی به یک تفکر مثبت می روید و همین موضوع می تواند به شما کمک کند تا مثبت تر شوید و انرژی مثبت بیشتری را برای ادامه دادن کار داشته باشید و در نهایت می توانید به پیروزی نزدیک تر شوید. شما باید به جای اینکه مدام شکست هایی را که در این راه متحمل شده اید را به یاد بیاورید؛ به پیروزی هایی که داشته اید و یا خواهید داشت فکر کنید و سعی کنید این تفکرات مثبت را مدام در ذهنتان تقویت کنید.

5) برای کارهایتان برنامه ریزی کنید

یکی از مهم ترین و کلیدی ترین ویژگی هایی که افرادی که می خواهند کارآفرین شوند باید داشته باشند این است که آنها باید برای کارهایی که انجام می دهند برنامه ریزی داشته باشند. در صورتی که شما بخواهید در کارتان به عنوان یک کارآفرین موفق شوید یکی از بهترین نکته هایی که باید درنظر داشته باشید این است که برای کارهایتان برنامه ریزی داشته باشید. وقتی که برای کارهایی که می خواهید انجام دهید به خوبی برنامه ریزی داشته باشید می توانید برای خودتان معین کنید که کدام کارها را باید در چه مواقعی انجام دهید. این کار همچنین به شما کمک می کند تا مشخص کنید که برای هرکدام از کارهایی که می خواهید انجام دهید نیاز به چه میزان زمان دارید و هرکدام از این کارها چقدر طول می کشند. افرادی که می خواهند کارآفرین شوند باید برای خودشان برنامه ریزی داشته باشند و در صورتی که نتوانند برای خودشان برنامه ریزی داشته باشند با مشکلات جدی در این رابطه مواجه خواهند شد و دچار سردرگمی خواهند شد و نمی دانند که باید چگونه کارهایشان را انجام دهند.

6) کاری را که دوست دارید برای افرادی که کار شما را دوست دارند انجام دهید

یکی از مهم ترین نکته هایی که به هنگام کارآفرین شدن باید به آن توجه داشته باشید این است که بدانید که چرا دارید این کار را انجام می دهید. این دانستن چرایی موضوع یکی از مهم ترین چیزهایی است که کارآفرینان باید به آن توجه کنند.

در صورتی که شما به عنوان یک کارآفرین بخواهید تا یک کارآفرینی را شروع کنید باید قبل از هر چیزی بدانید که چرا این کار را انجام می دهید. انگیزه شما برای انجام دادن این کار چیست؟ اصلا به چه دلیلی می خواهید انرژی و وقت زیادی را بر روی این موضوع صرف کنید. شما همچنین باید درباره اینکه می خواهید به عنوان یک کارآفرین بعد از اینکه شرکتتان را تاسیس کردید چه کارهایی انجام دهید مطالبی بدانید. شما باید بدانید که در صورتی که شرکتتان را تاسیس کردید قرار است در چه زمینه ای کار کنید و چرا؟ شما باید بدانید که به هنگامی که می خواهید در چنین شرکتی کار کنید در زمنیه چه صنعتی کار خواهید کرد و چه فرآورده هایی را می خواهید ارایه کنید و یا چه خدماتی تولید کنید. این موضوع یکی از مهم ترین نکته هایی است که باید به آن توجه داشته باشید.

7) صرفا بر روی پول متمرکز نشوید

البته درست است که یکی از مهم ترین انگیزه های افرادی که می خواهند کارآفرین شوند باید پولدار شدن باشد اما تمام هدفی که آنها می خواهند بر روی آن متمرکز شوند نباید این باشد! افرادی که به عنوان رهبران تجارت ها هستند نباید صرفا انگیزه خودشان را پولدار شدن قلمداد کنند به این دلیل که در صورتی که آنها تنها در زندگیشان به پول بیندیشند هرگز ارضا نمی شوند! و معمولا حتی چنین افرادی مشتریانشان را هم از دست می دهند! بنابراین شما به عنوان یک کارآفرین نباید تمام انگیزه های خودتان را بر روی پول قرار دهید و باید انگیزه های دیگری هم داشته باشید. در صورتی که می خواهید یک کارآفرین موفق شوید و در صورتی که می خواهید مغز اقتصادی داشته باشید بهترین کار این است که بر روی مشتریانتان هم متمرکز شوید و به این فکر کنید که خواسته های آنها چیست و آنها از شما چه می خواهند. در این صورت است که می توانید انتظار داشته باشید که در این کار موفق شوید. شما باید به این فکر کنید که برای آنها چه ارزش هایی ایجاد می کنید.

8) کمال گرا نباشید

یکی دیگر از بزرگترین اشتباهاتی که افرادی که می خواهند کارآفرین شوند انجام می دهند این است که فکر می کنند که باید همه چیز به صورت تمام و کمال برای آنها فراهم باشد. این تصور یک تصور کاملا غلط است! اصلا این گونه نیست که شما باید کاری کنید که همه چیز برایتان فراهم باشد! بدتر از آن هم این است که این افراد فکر کنند که باید حتما به نتیجه های مطلوب برسند! این دو تصور بزرگترین دشمنان افرادی هستند که می خواهند کارآفرینی داشته باشند. شما به هیچ عنوان نباید انتظار رسیدن به نتیجه مطلوب را داشته باشید به این دلیل که ممکن است اصلا چنین نتیجه مطلوبی هرگز به شما نرسد! در عوض شما باید کاری کنید که به سمت پیروزی حرکت کنید و سعی کنید تا بهتر از گذشته در کارتان سرعت داشته باشید. در غیر این صورت نمی توانید انتظار داشته باشید که موفقیتی حاصل شود. شما به عنوان کارآفرین باید در ذهن داشته باشید که هرگز هیچ چیزی در این راه قابل پیش بینی نمی باشد و ممکن است اتفاقاتی برای شما بیفتد که شما حتی فکرش را هم نمی کرده اید! بنابراین باید سعی کنید تا حقیقت را قبول کنید و بر این اساس به کارتان ادامه دهید.

9) برای آنچه که دارید قدردان باشید

یکی دیگر از پارامترها و ویژگی هایی که افرادی که می خواهند کارآفرین شوند باید داشته باشند این است که باید برای چیزهایی که دارند قدردان باشند. این قدردان بودن ها یکی از مهم ترین نکته هایی است که بسیاری از افرادی که دوست دارند خودشان را کارآفرین بدانند به آن توجه نمی کنند. این در صورتی است که شما باید برای چیزهایی که دارید قدردان باشید و این قدردان بودن می تواند در پیمودن راهی که به سمت موفقیت به عنوان یک کارآفرین طی می کنید کمک زیادی بکند. شما باید سعی کنید تا انرژی مثبتی از این طریق بدست آورید و سعی کنید تا به این شیوه دیگران را به سمت خودتان جلب کنید. در صورتی که شما نسبت به چیزهایی که دارید قدردان باشید می توانید انرژی مثبتی را برای خودتان جذب کنید و این انرژی مثبت می تواند به شما کمک کند تا احساسات مثبتی داشته باشید و همین احساسات مثبت به شما کمک می کنند تا افراد مثبت را به سمت خودتان جلب نمایید. در صورتی که این حالت قدردانی را نداشته باشید نمی توانید چنین تفکر و انرژی مثبتی را داشته باشید بنابراین احتمال اینکه بین افرادی که در اطرافتان هستند محبوبیتی داشته باشید خیلی کم می شود.

مسعود بازدید : 490 یکشنبه 19 مرداد 1399 زمان : 12:34 نظرات (0)

 

روش شناسی پژوهش:

12 توصیه برای افرادی که می خواهند پایان نامه خود را بنویسند.

 

1) برنامه ریزی کنید.

یکی از مهم ترین نکته‌هایی که شما به هنگام انجام پایان نامه کارشناسی ارشد و رساله دکتری خود به آن توجه داشته باشید این است که یک برنامه ریزی منظم و مرتب داشته باشید. در صورتی که شما بتوانید برای خودتان یک برنامه ریزی منظم داشته باشید می توانید به راحتی کارهایی را که قرار است انجام دهید تقسیم بندی کنید تا بتوانید هر کاری را در سرجای خودش انجام دهید. در صورتی که شما بخواهید تحقیقی را انجام دهید ولی برای اینکه مراحل مختلف کار را انجام دهید برای خودتان برنامه ریزی نداشته باشید نمی توانید به نتیجه دلخواه برسید. بنابراین یکی از بهترین کارهایی که می تواند به شما کمک کند تا نوشتن پایان نامه خود را به بهترین شکل ممکن انجام دهید این است که برای خودتان یک برنامه ریزی منظمی داشته باشید و سعی کنید تا بر اساس این برنامه ریزی به کارتان ادامه دهید. البته نباید فراموش کنید که برای نگارش پایان نامه برنامه ریزی که شما برای خودتان ریخته اید باید عملی باشد.

2) کارتان را با وب سایت ویکی پدیا شروع کنید ولی با آن تمام نکنید!

وب سایت ویکی‌پدیا یکی از بزرگترین منابعی است که شما می‌توانید از آن برای پاسخ دادن به هر سوالی که دارید (تقریباً در هر زمینه ای که سوال دارید!) استفاده کنید. اما فراموش نکنید که این وب سایت تنها اطلاعاتی عمومی و کلی را در زمینه‌ای که می خواهید در آن به پژوهش بپردازید به شما می‌دهد و نمی‌توانید اطلاعات جزئی را در این باره بدست آورید. برای اینکه اطلاعات جزئی و تخصصی را در این باره بدست آورید می‌توانید از وب سایت های معتبر در حیطه تخصصی رشته خود استفاده کنید. هدف از استفاده کردن از وب سایت ویکی پدیا این است که یک اطلاعات اصلی را نسبت به همه چیز بدست آورید.

بنابراین استفاده کردن از وب سایت ویکی پیدیا تنها در صورتی می تواند برای شما مفید باشد که شما بخواهید اطلاعات جامع و ابتدایی را در این باره بدست آورید.

3) به سوالات پایان نامه خودتان اهمیت زیادی بدهید.

یکی از مهم ترین نکته هایی که شما در این زمینه باید به آن توجه کنید این است که شما باید به سوال های پایان نامه خود که در ذهنتان وجود دارد توجه زیادی داشته باشید. همانطور که می دانید کلید نوشتن پایان نامه شما همان فرضیه‌های شما و یا به عبارت دیگر سوالات تحقیق شماست. این سوالات هستند که مشخص می کنند که چارچوب پایان نامه شما چگونه است و باید بر چه اساسی انجام شود. بنابراین شما باید سعی کنید تا به این سوالات توجه زیادی داشته باشید. پایان نامه زمانی باکیفیت است که سوالات تحقیق مشخص و مناسب باشند. در صورتی که شما تحقیقی داشته باشید که سوالات تحقیق آن مشخص نباشد؛ نمی‌توانید انتظار داشته باشید که این پایان نامه شما به نتیجه مطلوبی برسد! بنابراین یکی از مهم ترین نکته ها در انجام پایا نامه این است که شما سوالی را به عنوان سوال پایان نامه انتخاب کنید که هم برایتان جذاب باشد و هم بتوانید به آن پاسخ دهید.

4) کار را تقسیم بندی کنید.

تقسیم بندی کردن کارها یکی دیگر از نکته‌های خیلی مهمی است که شما هنگامی که می‌خواهید نوشتن پایان نامه را انجام دهید باید درنظر داشته باشید. در صورتی که شما بتوانید کارتان را تقسیم بندی کنید می‌توانید انتظار داشته باشید که پایان نامه را به شکل مناسبی انجام می دهید. اما در صورتی که بخواهید تمام کارها را یک مرتبه انجام دهید، نمی‌توانید انتظار داشته باشید که کارتان را به شیوه مناسبی انجام شود. البته در این باره باید این نکته را هم درنظر داشته باشید که هنگامی می توانید کارتان را به صورت تقسیم بندی شده انجام داده باشید که برای هر کدام از این بخش ها، میزان مشخصی کار را درنظر داشته باشید و سعی نمایید تا بر اساس این میزان مشخص کارتان را انجام دهید. در صورتی که برای زمان کوتاهی میزان کار زیادی درنظر گرفته باشید (یا برعکس!) نمی توانید انتظار موفقیت داشته باشید!

5) کار را به شیوه سیستماتیک انجام دهید.

از دیگر نکته‌های خیلی مهمی که در این رابطه باید درنظر داشته باشید این است که شما باید کار انجام پایان نامه خودتان را به شیوه ای سیستماتیک انجام دهید. در صورتی که نتوانید کار را به شیوه سیستماتیک انجام دهید کارپایان نامه با مشکلاتی مواجه می شود. در کار سیستماتیک، باید مراحل انجام پایان نامه کارشناسی ارشد و رساله دکتری را دقیقاً به همان شیوه ای که باید باشند به ترتیب انجام دهید. ترتیب انجام دادن این کارها برای شما خیلی مهم است و در صورتی که شما نتوانید این کارها را به ترتیب انجام دهید نمی توانید به نتیجه مطلوب برسید.

شما باید بررسی کنید که پژوهش‌ها و پایان نامه هایی که انجام می شوند به چه شیوه ای انجام می شوند (مراحل انجام دادن پایان نامه به چه صورت است) و لذا سعی کنید تا کارها را دقیقاً بر همان اساسی که در دستورالعمل ها وجود دارد برای خودتان ترتیب دهید و بر همین اساس کارها را پیش ببرید. در این رابطه شما نباید هیچ ترتیبی را تغییر دهید و تا جایی که ممکن است سعی کنید ترتیب انجام پایان نامه خود را رعایت نمایید.

6) به منابع مورد استفاده تان اهمیت زیادی بدهید.

یکی از مهم ترین پارامترهایی که شما به هنگام نوشتن پایان نامه باید به آن توجه کنید؛ پارامتر استفاده از منابع می باشد. در پایانامه شما باید تاجایی که امکان دارد از منابع بروز استفاده کنید. در حقیقت منابع و استفاده از آنها یکی از مهم ترین و باارزش ترین ارکان تحقیق می‌باشد.

همچنین شما باید بررسی کنید و ببینید که منابعی که در اختیار دارید (چه منابع آنلاینی و چه منابع آفلاینی) چگونه هستند و سعی نمایید تا به آنها اهمیت زیادی بدهید. شما باید علاوه بر اینکه به انتخاب منابع توجه زیادی بکنید (و باید منابعی را برای خودتان انتخاب کنید که دارای بهترین اطلاعاتی باشند که شما به آنها احتیاج دارید) باید نحوه استفاده درست و رفرنس دهی از این منابع را هم یاد بگیرید.

7) کمک گرفتن از دیگران را فراموش نکنید.

یادتان باشد که انسان موجودی اجتماعی است که از دیگران کمک می گیرد. ما همگی به کمک گرفتن از همدیگر احتیاج داریم. هیچ کس نمی تواند کار نوشتن پایان نامه خود را به صورت تنهایی انجام دهد و لذا اگر شما می خواهید که این کار را به شیوه مناسبی انجام دهید بهتر است که از دیگران کمک بگیرید. بسیاری از افراد هستند که فکر می کنند که در صورتی که از دیگران کمک بگیرند کار اشتباهی انجام داده اند. این در صورتی است که این تصور یک تصور کاملاً غلطی می باشد. شما می توانید سوالات خودتان را در زمینه‌هایی که فکر می‌کنید دیگران می توانند به شما کمک کنند، از آنها بپرسید و از آنها بخواهید تا اطلاعاتشان را در اختیار شما قرار دهند و از این درخواست کردنتان هیچ شرمی نداشته باشید و اطمینان داشته باشید که آنها هم با آغوش باز پذیرای شما خواهند بود و به شما کمک خواهند کرد.

8) سعی کنید در طول انجام پایان نامه همیشه اطلاعات خودتان را به روز شده نگه دارید.

یکی دیگر از نکاتی که باید به آن توجه داشته باشید این است که باید همیشه اطلاعات خودتان را به روز رسانی شده نگه دارید. ممکن است در طول مدتی که شما درباره موضوع پایان نامه تحقیق می‌کنید، اطلاعات جدیدی در زمینه موضوع شما تولید شده باشد. همچنین ممکن است در طول این مدت مقالات و نوشتارهای جدیدی ایجاد شده باشند و لذا سعی کنید تا اطلاعاتتان را همیشه به روز رسانی کنید. یکی از روش های معمول انجام این کار این است که به وب سایت ها مراجعه کنید و سعی نمایید تا مقالات و یا اطلاعات جدیدی را که در این باره ارائه شده را بخوانید. در صورتی که شما بخواهید از پژوهش های به روز استفاده نکنید مشکلات جدی در تحقیقاتتان ایجاد می شود. به عنوان مثال فرض کنید شما موضوعی را که برای نگارش پایان نامه خود انتخاب کرده اید؛ در صورتی که از اطلاعاتی قدیمی استفاده کنید و به نتیجه هایی برسید؛ ممکن است اطلاعات جدیدی آمده باشد که کاملاً نقض کننده اطلاعات قدیمی پایان نامه شما باشند. در این صورت شما به نتیجه گیری کاملاً غلطی رسیده اید!

9) سعی کنید نسبت به اطلاعاتی که در اختیارتان قرار می گیرد شکاک باشید و برای هرکدام از آنها منابع قانع کننده ای را جستجو کنید.

هنگامی‌که شما می‌خواهید درباره موضوع پایان نامه خود تحقیق کنید نیاز به اطلاعات دارید. یکی از مهم ترین منابعی که می تواند اطلاعات بسیار زیادی را در اختیار شما قرار دهد؛ اینترنت می باشد. شما با استفاده از اینترنت می‌توانید به یک دریای گسترده ای از اطلاعات برسید. شما می توانید در وب سایت های مختلف اینترنتی اطلاعات مختلفی را در هر حوزه پژوهش خود بدست آورید. اما شما به عنوان فردی که می‌خواهد پایان نامه خود را به درستی انجام دهد، باید نسبت به این اطلاعات شکاک باشید! شما باید شک کنید که این اطلاعات از کجا بدست شما رسیده است؟ آیا برای این اطلاعات منبع مشخصی وجود دارد؟ یا اینکه این اطلاعات دارای منبع مناسبی نمی باشند؟ ممکن است وب سایت هایی در اینترنت وجود داشته باشد که در این وب سایت ها اطلاعاتی وجود داشته باشند که دارای منابع مناسبی نباشند. بنابراین شما باید سعی کنید تا برای اطلاعاتی که در اینترنت پیدا می کنید منبع مناسب و معتبر را پیدا کنید تا بتوانید به آن رجوع کنید.

10) از داده ها و اطلاعات آکادمیک استفاده کنید.

این که از چه نوع داده هایی برای نوشتن پایانامه خود استفاده می‌کنید اهمیت زیادی دارد. سعی کنید از داده های آکادمیک و علمی استفاده کنید که برایتان اعتبار داشته باشند. البته این داده ها را بهتر است در مرحله های بعدی کار (که نیاز به داشتن داده هایی دارید که حالت تخصصی تر دارند) مورد بررسی قرار دهید. در این مرحله شما باید داده ها را به شیوه دقیقی مورد بررسی قرار دهید و نباید یک دیدگاه کلی نسبت به انجام کار داشته باشید. در صورتی که در مرحله اول که خیلی نیاز به داشتن داده ندارید؛ بهتر است که از وب سایت های جامعی استفاده کنید. زیرا این وب سایت ها، به شما یک درک و دیدگاه کلی را نسبت به پژوهش می دهند. اما در صورتی که بخواهید کار را به شیوه تخصصی انجام دهید به شما توصیه می شود که حتماً از منابع آکادمیکی استفاده کنید.

11) شیوه ترکیب کردن اطلاعاتی را که از منابع مختلف بدست می آورید را یاد بگیرید.

در صورتی که شما بخواهید در انجام پایان نامه کارشناسی ارشد و رساله دکتری خود موفق شوید؛ یکی از مهم ترین کارهایی که باید انجام دهید این است که از داده هایی استفاده کنید که مربوط به منابع مختلف هستند. شما باید این توانایی را داشته باشید که این داده‌ها را با هم ترکیب کنید تا نتیجه مطلوبی را که می‌خواهید بگیرید بدست آورید. این خودش یک مهارت و توانایی بسیار مهمی است که شما باید داشته باشید. شما باید بتوانید داده هایی را که در وب سایت ها و مطالعات صورت گرفته هستند را با هم ترکیب کنید تا به نتیجه مطلوبی بگیرید. درصورتی که این توانایی را نداشته باشید نمی توانید آن گونه که می خواهید نتیجه گیری کنید. از آن جایی که مطالبی که در زمینه های تحقیقاتی شما وجود دارند خیلی گسترده می باشند؛ بنابراین شما معمولاً برای اینکه درباره موضوع مورد نظرتان تحقیق کنید باید از چندین منبع مختلف استفاده کنید؛ لذا سعی نمایید توانایی ترکیب کردن منابع و درآوردن آن چه که میخواهید از آنها را یاد بگیرید.

12) نسبت به مشکلاتی که ممکن است در این مسیر برایتان ایجاد شود انعطاف پذیر باشید.

یکی دیگر از نکته های خیلی مهمی که شما باید در این زمینه درنظر داشته باشید این است که نسبت به مشکلات غیرقابل پیش بینی که ممکن است در طول پروسه انجام تحقیق برایتان اتفاق بیفتید آمادگی لازم را داشته باشید. ممکن است شما در بخش‌هایی از انجام پایان نامه با مشکلاتی جدی برخورد کنید که گذر کردن از این مشکلات برایتان سخت باشد. همیشه راه انجام پایان نامه به صورت یک جاده سرراست نمی باشد و شما ممکن است در برخی از موارد به دیوار برخورد کنید.

ممکن است شما هنگامی که نوشتن پایان نامه را انجام می دهید به دنبال منابعی در رابطه با آن باشید ولی بعد از بررسی به این نتیجه برسید که در این زمینه منابع کمی وجود دارد! و یا ممکن است به هنگام انجام پایان نامه خود به این نتیجه برسید که اصلاً منبعی در این رابطه وجود ندارد! در چنین مواردی نباید دلسرد شوید. باید به راه خودتان ادامه دهید و با دقت بیشتری اینترنت و... را بررسی کنید و بدانید که بدون شک اطلاعاتی را که می خواهید پیدا خواهید کرد!

مسعود بازدید : 473 یکشنبه 19 مرداد 1399 زمان : 12:33 نظرات (0)

 

15 مرحله برای انجام یک پایان نامه

 

انجام پایان نامه نیز مانند تمام کارهای دیگر کاری است که دارای اصول و قواعد خاص خودش می باشد و شما برای اینکه یک پایان نامه خوبی بنویسید؛ باید مراحل مختلفی را طی کنید. در اینجا قصد داریم تا 15 مرحله ای را که شما به عنوان یک پژوهشگر باید برای نوشتن پایان نامه خود طی کنید ارایه می نماییم.

1) سوالات اصلی و فرعی پایان نامه را تعریف کنید.

اولین مرحله برای انجام پایان نامه کارشناسی ارشد و رساله دکتری این است که سوالات اصلی و فرعی پژوهش خودتان را تعیین کنید. نام دیگر این مرحله پیدا کردن یک فرضیه اولیه برای پایان نامه می باشد. در این مرحله شما باید به خودتان و به افرادی که قرار است پژوهش شما را بخوانند بگویید که هدفتان از انجام پایان نامه چه می باشد و برای چه می خواهید این پایان نامه را انجام دهید.

2) منابع اطلاعاتی خودتان را مشخص کنید.

هر فردی که می‌خواهد پایان نامه خود را انجام دهد؛ اول از همه باید برای خودش منابع اطلاعاتی را که قرار است بر اساس این منابع کارش را انجام دهد مشخص نماید. بنابراین مرحله دوم از انجام پایان نامه این است که مشخص کنید که می‌خواهید برای این کار از چه منابع اطلاعاتی استفاده کنید. این منابع اطلاعاتی می‌توانند انواع مختلفی داشته باشند. به عنوان مثال می توانند به شکل کتاب و یا به شکل کتاب های الکترونیکی و یا به هر شکل دیگری باشند که شما باید تمام این منابع را به صورت دقیق و با ذکر جزئیات برای خودتان مشخص کنید.

3) یک نگاه کلی به پایان نامه ای که می خواهید انجام دهید، بیندازید.

اکنون شما مرحله اول را پشت سر گذاشته اید: اول از همه سوالات اصلی و فرعی پایان نامه را مشخص کرده‌اید و همچنین در درجه دوم مشخص نموده اید که قرار است از چه منابعی برای انجام پایان نامه استفاده کنید. در این مرحله نوبت به آن می رسد که برای خودتان یک دورنمایی از انجام پایان نامه کارشناسی ارشد و رساله دکتری خود را مشخص کنید. شما در این مرحله باید مشخص کنید که پایان نامه شما در چه زمینه ای و در چه محدوده و حوزه ای انجام خواهد شد.

4) بر اساس مرحله های قبلی، دوباره سوالات و فرضیات اساسی پایان نامه را مورد ارزیابی مجدد قرار دهید.

شما در این مرحله باید بر اساس منابع اطلاعاتی که برای خودتان تعیین کرده اید و همچنین بر اساس طبیعت و ماهیت کاری که می‌خواهید انجام دهید (که آن را در مرحله شماره 3 مشخص کرده اید) دوباره سوالات پایان نامه را مورد بازبینی قرار دهید و در صورت لزوم آنها را تغییر دهید. در این مرحله شما باید ببینید که سوالات پایان نامه بر اساس پارامترهایی که در اختیار دارید قابل پاسخگویی می باشند یا خیر.

5) حوزه تحقیقاتی را بررسی و مشخص نمایید.

اکنون شما 4 مرحله از کار را پشت سر گذاشته اید و در مرحله چهارم تمام سوالات و فرضیات پایان نامه را هم به درستی مورد بررسی قرار داده‌اید. اکنون در مرحله پنجم نوبت به آن رسیده است که حوزه های تحقیق را مورد بررسی قرار دهید و ببینید که آیا این حوزه‌های تحقیق برای کار شما مناسب می باشند یا خیر. در این مرحله باید بررسی کنید که آیا شما قادر هستید که کار پایان نامه خود را در این حوزه ها انجام دهید یا اینکه این توانایی را نخواهید داشت که در حالت دوم، باید حوزه تحقیق و سوالات و غیره را تغییر دهید.

6) مناسب ترین روش های تحقیق را انتخاب کنید.

اکنون نوبت به آن رسیده است که شما بررسی کنید که مناسب ترین روش های تحقیق برای انجام پایان نامه کارشناسی ارشد و رساله دکتری شما کدام می باشد. روش‌های تحقیق زیادی وجود دارند که شما می توانید بر اساس آنها کار تحقیقاتی را انجام دهید. این روش‌های تحقیق می‌تواند شامل نظرسنجی ها، مصاحبه ها، آزمایش و خطاها و روش های دیگری شود؛ و لذا شما باید سعی کنید تا بر اساس نوع پژوهشی که دارید مناسب ترین روش را برای نوشتن پایان نامه مشخص کنید.

7) برای انجام پایان نامه یک برنامه ریزی مناسبی داشته باشید.

در این بخش شما باید بررسی کنید که برای پایان نامه که می خواهید انجام دهید باید چگونه برنامه ریزی کنید. این شیوه برنامه ریزی برای شما خیلی مهم است به این دلیل که تعیین کننده کارهایی است که از این به بعد باید انجام دهید. برنامه ریزی که شما انجام می دهید باید بر اساس روش تحقیقی باشد که انتخاب نموده اید. همچنین شما باید بدانید که برنامه ریزی کردن تأثیر بسیار زیادی بر روی نتیجه کار شما خواهد گذاشت؛ بنابراین باید سعی کنید تا یک برنامه ریزی دقیق و مناسبی داشته باشید.

8) اطلاعاتی را که برای نوشتن پایان نامه مورد نیاز دارید را با استفاده از شیوه های مختلف جمع آوری نمایید.

این مرحله یکی از مهم ترین مرحله های انجام پایان نامه می باشد یعنی مرحله جمع آوری اطلاعات. در این مرحله شما باید اطلاعاتی را که برای پایان نامه اتان مورد نیاز دارید، جمع آوری کنید. در این مرحله شما باید بررسی کنید که برای اینکه پایان نامه به بهترین شکل ممکن انجام شود نیازمند چه اطلاعاتی هستید و بر این اساس باید این اطلاعات را از منابع مختلفی که در این زمینه وجود دارد جمع آوری نمایید.

9) استراتژی های جستجویی برای منابعتان را در صورتی که به نظرتان لازم است تغییر دهید.

در این مرحله ممکن است به نظرتان منابعی که دارید؛ کافی نباشد. بنابراین در صورتی که لازم می‌دانید این منابع را تغییر دهید و سعی نمایید تا برای جستجو کردن برای این منابع نیز استراتژی‌های خودتان را تغییر دهید. این مرحله یکی از مرحله‌های لازم برای اینکار است به این دلیل که وجود منابع مختلف تأثیر زیادی می تواند بر روی شیوه تحقیق داشته باشد و لذا خیلی مهم است که این مرحله را دقیقاً به همان شیوه ای که به نظرتان درست است، انجام دهید.

10) با استفاده از معیارهایی که دارید؛ منابعتان را به خوبی ارزیابی کنید.

همان طور که می‌دانید داشتن منابع مناسب برای انجام پایان نامه یکی از مهم ترین پارامترهایی است که باید مد نظر داشته باشید. بنابراین یکی از بهترین کارهایی که می‌توانید انجام دهید این است که منابعتان را با استفاده از معیارهایی که در اختیار دارید مورد بررسی و ارزیابی قرار دهید و در صورتی که به نظرتان منابعی که در اختیار دارید مناسب نمی‌باشند آنها تغییر دهید و در صورتی که به نظرتان مناسب هستند؛ آنها را نگه دارید.

11) منابعی که در اختیار دارید را با دقت بخوانید و در این کار یاداشت‌برداری را فراموش نکنید.

این موضوع برای شما خیلی مهم است زیرایکی از مهم ترین و کلیدی ترین موضوعاتی که در زمینه نوشتن پایان نامه باید همواره مدنظر داشته باشید این است که منابعتان را به خوبی مطالعه کنید. از منابعی که مطالعه می کنید؛ نت‌ها و یادداشت‌هایی از بخش هایی که به نظرتان مناسب است، بردارید و سعی کنید تا منابعی را که مطالعه می کنید با دقت مرور کنید.

12) اطلاعاتی که از منابعی که مطالعه کردیده اید را با اطلاعاتی که خودتان در این زمینه دارید تلفیق کنید.

وقتی که شما به منابع و مراجعی که در این زمینه وجود دارد رجوع می‌کنید، می توانید اطلاعاتی را که در این منابع وجود دارد را بهتر مورد بررسی قرار دهید و این اطلاعات را در کنار اطلاعاتی که خودتان در اختیار دارید قرار دهید و لذا سعی نمایید تا این اطلاعات را مورد بررسی قرار دهید و از تلفیق کردن این اطلاعات و اطلاعات خودتان به نتیجه گیری های مناسبی دست پیدا کنید.

13) از اطلاعاتی که بدست آورده اید برای پاسخ دادن به سوالات و فرضیات پایان نامه استفاده کنید.

اکنون شما وارد مرحله ای شده اید که در این مرحله باید از اطلاعاتی که بدست آورده اید برای هدف پاسخ دادن به فرضیات پایان نامه استفاده کنید. در این مرحله شما باید سعی کنید تا تمام اطلاعاتی را که در زمینه پایان نامه خودتان بدست آورده اید را بررسی کنید و ببینید که این اطلاعات چگونه می توانند به شما کمک کنند تا در کارهایتان پیروز شوید. در این مرحله شما باید ارتباط مناسبی را میان پیدا کردن پاسخ سوالاتتان و اطلاعاتی که در اختیار دارید بدست آورید.

14) وقتی پاسخ سوالتان را بدست آوردید؛ سعی کنید تا دوباره آن را مرور کنید.

در این مرحله شما به پاسخ سوال رسیده اید ولی هنوز هم کارتان تمام نشده است. در این مرحله شما باید دوباره برگردید و یک مرور کلی را بر روی تمام کارهایی که از ابتدا تا این مرحله می‌خواستید انجام بدهید بکنید. در این مرحله شما باید بررسی کنید که چگونه توانسته اید به پاسخ سوالاتتان برسید و همچنین برای اینکه از پاسخ سوالاتتان اطمینان پیدا کنید باید یک بار دیگر کل کار را مرور کنید.

15) مرحله نهایی: مرحله ارجاع دهی

اکنون دیگر پایان نامه شما کامل شده است و وقت آن رسیده است که شما به ارجاع دهی منابعی که برای این کار مورد استفاده قرار داده اید بپردازید. در این مرحله شما باید با دقت تمام، به تمام منابعی که داشته اید ارجاع دهید. در این مرحله شما باید سعی کنید تا به دقت ببینید که کدامیک از منابع مربوط به کدامیک از مراجع بوده اند و تک تک منابع را مشخص کنید که مربوط به کدامیک از مراجع بوده اند. این مرحله مرحله نهایی کار نگارش پایان نامه شما می باشد.

مسعود بازدید : 471 یکشنبه 19 مرداد 1399 زمان : 12:32 نظرات (0)

 

9 نکته مهم که برای نوشتن پایان نامه باید به آن توجه داشته باشید.

 

1) برای خودتان یک برنامه ریزی منظم درست کنید.

هیچ کاری بدون برنامه‌ریزی دقیق و منظم پیش نمی‌رود. مخصوصاً کارهای علمی کارهایی هستند که شما برای اینکه آنها را انجام دهید باید حتماً برای انجام دادنشان برنامه ریزی دقیق و منظم داشته باشید. بنابراین برای اینکه این کار انجام پایان نامه کارشناسی ارشد و رساله دکتری را بتوانید به خوبی پیش ببرید؛ باید در ابتدا برای خودتان یک برنامه ریزی منظم داشته باشید. در این برنامه ریزی منظم باید برای خودتان مشخص کنید که هر بخش از کار را در چه زمانی باید به اتمام برسانید. این کار به شما کمک می کند تا دقیقا بدانید که می خواهید چکار کنید و وقتی که برای این کار گذاشته‌اید به هدر نرود و کار انجام پایان نامه  به خوبی پیش برود.

البته شما باید سعی کنید تا به این برنامه ریزی که برای خودتان انجام داده اید عمل کنید تا این برنامه ریزی برای شما حالت جدی پیدا کند. در غیر این صورت خودتان برای برنامه ای که برای خود ایجاد کرده اید ارزشی قایل نمی‌شود بنابراین وقتتان به هدر می‌رود. پس داشتن یک برنامه‌ریزی منظم برای انجام کارها یکی از مهم ترین نکته هایی است که شما برای نوشتن پایان نامه باید درنظر داشته باشید.

2) بدون ترس شروع به نوشتن پایان نامه کنید.

اکنون که برای خودتان یک برنامه منظم ایجاد کرده‌اید زمان آن رسیده است که بدون اینکه کوچکتری واهمه ای از انجام کار داشته باشید؛ شروع به نوشتن پایان نامه کنید. بسیاری از افراد هستند که هنگامی که به این مرحله می‌رسند دچار مشکل می‌شوند، بنابراین ممکن است تنها در مرحله برنامه ریزی متوقف شوند و هرگز برنامه‌های خودشان را عملی نکنند. این موضوع به این دلیل است که این افراد از انجام دادن کار به شیو عملی شدیداً می‌ترسند. شما نباید از این دسته افراد باشید. شما باید بدون ترس شروع به نوشتن پایان نامه کنید و کار را به شکل عملی انجام دهید. نداشتن ترس از انجام پایان نامه به شیوه عملی خصوصیتی است که در صورتی که می‌خواهید یک پایان نامه کارشناسی ارشد و رساله دکتری باکیفیت و مناسب داشته باشید باید این خصوصیت را داشته باشید. شما باید دلایلی را که منجر شده اند که شما در کارتان تأخیر داشته باشید بشناسید و سعی نمایید تا این دلایل را بررسی و برطرف کنید و به این شیوه کار عملیتان را آغاز کنید.

3) فراموش نکنید که آن چه که می‌نویسید؛ پایان نامه نهایی شما نیست و تنها چک نویس شماست!

بسیاری از افراد هستند که فکر می‌کنند که در صورتی که کار را به صورت عملی انجام دهند و در صورتی که پایان نامه شان را بنویسند دیگر نمی توانند آن را تغییر دهند! این تصور یک تصور کاملاً اشتباه است به این دلیل که شما باید بارها و بارها پایان نامه خودتان را بنویسید و دوباره آن را تغییر دهید. این مرحله ها مرحله های کلیدی هستند که هر فردی که می خواهد پایان نامه بنویسد باید این مرحله ها را طی کند. بنابراین شما هم باید این مرحله ها را طی کنید. دوباره و دوباره نوشتن پایان‌نامه و تغییر دادن آن به شکل مداوم یک موضوع عادی برای افرادی است که می‌خواهند پایان نامه بنویسند. بنابراین سعی کنید در نوشتن اولین چک نویس‌های پایان نامه تان وسواس نداشته باشید و فکر نکنید که دیگر نمی‌توانید آن را تغییر دهید! چون حقیقتاً این گونه نیست. حقیقت این است که در طول مدتی که دارید بر روی پایان نامه کار می کنید بارها و بارها آن را تغییر خواهید داد، بنابراین نگران وجود مشکلاتی در نسخه‌های اولیه و چک نویس‌ها نباشید.

4) انعطاف پذیر باشید.

یکی از مهم ترین و کلیدی ترین نکته هایی که در این زمینه باید در نظر داشته باشید این است که شما باید در کار انجام پایان نامه کارشناسی ارشد و رساله دکتری انعطاف داشته باشید. به این معنی که در صورتی که در طول پروسه برنامه ریزی‌تان برایتان مشکلی پیش آمد، باید سعی کنید تا این مشکل را حل کنید بدون اینکه احساس کنید که از برنامه تان عقب افتاده اید و بدون اینکه احساس ترس و یا افسردگی داشته باشید. به عنوان مثال، ممکن است شما برای خودتان یک برنامه ریزی کرده باشید که تا زمان مشخصی، میزان مشخصی از کار پیش بروید. اما در میانه راه برایتان اتفاقی بیفتد که به طور کلی مسیر برنامه ریزی شما را تغییر دهد. در چنین وضعیتی، شما در صورتی که انعطاف پذیری لازم برای این کار را نداشته باشید ممکن است دچار مشکل شوید و ممکن است از ادامه راه منصرف شوید و یا اینکه ممکن است فکر کنید که ادامه دادن این کار برایتان بیهوده می باشد. این در صورتی است که اگر شخص انعطاف پذیری باشید به راحتی می توانید این مشکل خودتان را حل کنید و به راهتان ادامه دهید.

5) بخش مقدمه پایان نامه را آخر همه بنویسید.

نوشتن بخش مقدمه برای پایان نامه تان کار آسانی می باشد. بنابراین بهتر است که به سرعت از این بخش عبور کنید و به سراغ بخش‌های دیگری بروید که برایتان سخت‌تر می‌باشد. این موضوع مخصوصاً برای آن دسته از دانشجویانی که قصد دارند تا پایان نامه‌هایی بنویسند که از نظر محتوایی خیلی سنگین می باشند صدق می‌کند. در چنین مواردی شما باید در ابتدا به سراغ بخش سنگین و سخت کارتان بروید و بخش راحت پایان نامه کارشناسی ارشد و رساله دکتری که همان بخش معرفی و مقدمه می باشد را برای آخر کار رها کنید.

در صورتی که شما بخواهید بخش‌های پایان نامه را به ترتیب انجام دهید؛ ممکن است در ابتدا که نوبت به بخش اول کار است (بخش مقدمه) زمان زیادی را صرف این بخش کنید بنابراین وقتی که به بخش های سخت کار (که در حقیقت بخش های اصلی و بدنه اصلی پایان نامه می باشند) رسیدید؛ وقت کمی داشته باشید که به این بخش ها بپردازید بنابراین همین موضوع ممکن است باعث شود که در نوشتن پایان نامه دچار مشکل شوید و یا اینکه پایان نامه ای که می نویسید از کیفیت مطلوبی برخوردار نباشد. بنابراین سعی کنید بخش اصلی پایان نامه را اول از همه انجام دهید.

6) به خودتان استراحت بدهید.

یکی از بزرگترین اشتباهاتی که افرادی که می خواهند پایان نامه بنویسند مرتکب می شوند این است که آنها فکر می‌کنند که کار نوشتن پایان نامه کاری است که باید آن را بدون استراحت کردن انجام داد. این موضوع یک اشتباه بزرگ است. در صورتی که شما فکر می‌کنید که کار پایان نامه نویسی را باید بی وقفه و بدون داشتن تفریحات انجام دهید سخت در اشتباه می‌باشید! حقیقت این است که شما باید برخی اوقات به خودتان استراحت دهید. در صورتی که تا جایی کار کردید و متوجه شدید که ذهنتان خسته شده است؛ وقت آن رسیده است که به خودتان استراحت بدهید تا خستگی ذهنتان از بین برود و دوباره برگردید و کار را از سر بگیرید. به عنوان مثال در صورتی که احساس کردید که ذهنتان خسته شده است می توانید آن روز را به طور کامل استراحت کنید و به تفریح بروید و یا هر کار دیگری که می تواند منجر شود که شما دوباره تمرکزتان را باز می‌یابید انجام دهید. این کار به شما کمک می کند تا بتوانید دوباره با دقت بیشتر و تمرکز بیشتری کارتان را از سر بگیرید.

7) سعی کنید از همان ابتدای کار، هر چند وقت یک بار فیدبک بگیرید.

از دیگر کارهایی که افرادی که پایان نامه می‌نویسند باید انجام دهند این است که آنها باید حتماً هر چند وقت یک بار، کار خودشان را به استادان راهنما و یا افرادی که قرار است آنها را برای انجام پایان‌نامه راهنمایی کنند نشان دهند تا سعی کنند، راهنمایی‌های مناسبی را درباره چگونگی انجام ادامه کار از آنها بگیرند. عمل کردن به این توصیه خیلی مهم است به این دلیل که ممکن است که شما در برخی از مراحل انجام کار نوشتن پایان نامه اشتباهاتی انجام دهید که خودتان هم نفهمیده باشید که این اشتباهات را انجام داده اید و سپس در صورتی که هر چند وقت یک بار در طول پروسه انجام پایان نامه آن را به استاد راهنما نشان دهید و سعی کنید تا از او کمک بگیرید؛ مشکلی برایتان پیش نخواهد آمد. اما در صورتی که چنین اشتباهی را مرتکب شده باشید و پیش استاد راهنما نروید؛ برایتان مشکل ایجاد می‌شود و اشتباهتان ادامه پیدا می‌کند و در این صورت ممکن است کارتان شدیداً خراب شود.

8) مراقب سلامتی خودتان باشید.

این که شما می خواهید برای خودتان یک پایان نامه بنویسید دلیل نمی شود که اصلاً توجهی به سلامتی خودتان نکنید! شما باید این نکته مهم را درنظر داشته باشید که در صورتی که می‌خواهید یک پایان نامه خوب بنویسید؛ بهترین روش این است که سلامتی فیزیکی و روانی خودتان را حفظ کنید. یک ضرب المثل قدیمی است که می‌گوید: "عقل سالم در بدن سالم است" بنابراین در صورتی که می‌خواهید کارتان را به خوبی انجام دهید باید بدن سالمی هم داشته باشید و به وضعیت جسمانی خودتان اهمیت دهید و همچنین سلامتی فیزیکی خودتان را نیز تضمین کنید.

شما به عنوان فردی که می خواهد پایان نامه بنویسد باید در کنار برنامه‌های معمولی که دارید برنامه های ورزشی را هم داشته باشید و در کارتان قرار دهید. به عنوان مثال می‌توانید برای خودتان برنامه های روزانه پیاده روی و یا برنامه‌های دیگر ورزشی و مفرح را قرار دهید که به بدنتان کمک شود که سالم تر بمانید. علاوه بر آن شما اید به اندازه کافی بخورید، به اندازه کافی بخوابید و فعالیت‌های فیزیکی روزمره خودتان را داشته باشید. حتی یک نرمش چند دقیقه ای در کنار کارتان هم می‌تواند به شما کمک زیادی بکند.

9) از استاد راهنما به خوبی استفاده کنید.

آخرین مورد که البته کم اهمیت ترین مورد هم نمی باشد(حتی می توان گفت که یکی از مهم ترین نکته هایی است که باید به هنگام انجام پایان‌نامه کارشناسی ارشد و رساله دکتری به آن توجه داشته باشید) استفاده از استاد راهنماست. البته درست است که وقتی که می خواهید پایان نامه بنویسید منابع و مراجع زیادی را در اختیار دارید؛ اما بهتر است حتماً بدانید که چگونه از استاد راهنما استفاده کنید. شما باید همواره با این استاد راهنما در ارتباط باشید و سعی کنید تا از این فرد راهنمای و کمک های لازم را بگیرید. در غیر این صورت کارتان با سختی‌هایی مواجه خواهد شد و نخواهید توانست تا کار را به شیوه ای که دوست دارید انجام دهید. این استاد راهنما فردی است که تجربه زیادی در حوزه کاری شما دارد و می تواند به شما کمک زیادی بکند. این فرد آماده است تا به تمام سوالاتی که شما در این زمینه دارید پاسخ دهد و البته شما باید کار را خودتان انجام دهید و در صورتی که سوالی برایتان پیش آمد از او بپرسید. شما باید یاد بگیرید که چگونه از او استفاده کنید و چگونه از اطلاعاتش استفاده نمایید و از او کمک بگیرید.

مسعود بازدید : 470 یکشنبه 19 مرداد 1399 زمان : 12:31 نظرات (0)

 

11 نکته کلیدی برای نحوه انتخاب موضوع برای پایان نامه!

 

1) موضوعی را انتخاب کنید که به نظرتان جذاب باشد.

فراموش نکنید که هنگامی که می‌خواهید درباره موضوعی پایان نامه بنویسید؛ این پایان نامه هفته ها و یا حتی ماه ها از وقت شما را بگیرد. بنابراین خیلی مهم است که برای اینکه در این مدت از زندگی و کارتان در این رابطه لذت ببرید؛ موضوعی را انتخاب کنید که برایتان جذاب باشد. در صورتی که شما موضوعی را انتخاب کنید که برای خودتان دارای جذابیت زیادی نمی باشد نمی توانید انتظار داشته باشید که کار باکیفیتی بکنید. به این دلیل که علاوه بر سخت کار کردن درباره انجام پایان نامه کارشناسی ارشد و رساله دکتری، در صورتی که یک پارامتر را نداشته باشید احتمال موفقیت شما کمتر می شود و آن پارامتر هم چیزی نیست جز اشتیاق برای ادامه کار. و این اشتیاق برای ادامه کار تنها در صورتی برای شما ممکن می شود که شما موضوعی را برای نوشتن پایان نامه خودتان انتخاب کنید که به این موضوع علاقه دارید. وقتی که موضوعی که انتخاب کرده اید علاقه ای نداشته باشید، نمی توانید پارامتر اشتیاق را داشته باشید بنابراین کارتان به اندازه ای که می‌خواهید کیفیت نخواهد داشت.

2) سعی کنید موضوعی متفاوت برای انجام پایانانه خودتان انتخاب کنید

شما باید سعی کنید که موضوعی را انتخاب کنید که موضوع تکراری و روتینی که همه آن را انتخاب می کنند نباشد. برای این کار شما باید در حوزه کاریتان به دنبال موضوعاتی باشید که کمتر کسی بر روی آن کار کرده است و کمتر تحقیقاتی بر روی آن انجام شده است. در این صورت است که شما می‌توانید به موضوعاتی نو و جدید که تاکنون بر روی این موضوعات کاری انجام نشده است دسترسی داشته باشید. البته ممکن است در ابتدا عمل کردن به این توصیه برای شما دشوار بوده باشد. به عبارت دیگر ممکن است شما فکر کنید که برای شما دشوار است که چنین موضوعات بکری را که تاکنون هیچ کسی بر روی آنها کار نکرده است پیدا کنید. اما در صورتی که خواست و اراده قوی داشته باشید و در صورتی که تصمیم بگیرید که حقیقتاً به دنبال این موضوعات بروید می توانید در این کارتان موفق شوید و لذا می توانید موضوعاتی را پیدا کنید که تحقیقات زیادی هنوز درباره آنها انجام نگرفته است و این موضوعات به اصطلاح هنوز اشباع نشده اند.

3) خیلی مبهم نباشید.

یکی دیگر از نکته های مهمی هنگامی که می خواهید برای انجام پایان نامه کارشناسی ارشد و رساله دکتری خودتان عنوانی انتخاب کنید باید درنظر داشته باشید این است که شما نباید عنوان را به گونه‌ای انتخاب کنید که مفهوم آن خیلی مبهم باشد. شما باید کاری کنید که خواننده با خواندن عنوان این پایان نامه تا حد زیادی درک کند که ساختار کلی پایان نامه شما چگونه است. شما باید ساختار پایان نامه خودتان را در قالب این چند کلمه عنوان بیان کنید.

در صورتی که عناوینی که برای انجام پایان نامه‌ خیلی گنگ باشند؛ باعث می شوند که افرادی که این عناوین را می خوانند نمی توانند آن را درک کنند و حتی خود شما هم به عنوان فردی که این پایان نامه را می نویسد نمی تواند درک کند که باید دقیقاً به دنبال چه چیزی باشد!

در صورتی که شما عنوانی را انتخاب کنید که دارای مفهوم و معنی گسترده و وسیعی دارد و می تواند شامل حوزه‌های علمی مختلفی باشد؛ در این صورت ادامه دادن کار نوشتن پایان نامه برای خود شما هم خیلی سخت می شود و خودتان هم نمی دانید که باید کار را از کجا شروع کنید. پس سعی کنید از انتخاب موضوعات گنگ دوری کنید.

4) عناوین خیلی دقیق هم انتخاب نکنید!

در مورد قبلی بیان کردیم که عناوینی که شما برای نوشتن پایان نامه خودتان بکار می برید باید عناوینی باشند که خیلی گسترده نباشند و به گونه ای باشند که خواننده با خواندن این عناوین درک درست و کاملی را از ساختاری که قرار است پایان نامه شما داشته باشد بدست آورند. در اینجا باید به این نکته اشاره کرد که این عناوین همچنین نباید عناوینی خیلی دقیق هم باشند! چون در صورتی که شما سعی کنید عناوینی را مورد استفاده قرار دهید که خیلی دقیق می‌باشد؛ شما مجبور می شوید که در طول انجام کار تحقیقاتی مرتبط با پایان نامه تان، حوزه تحقیقاتی خودتان را تنها به برخی از حوزه های کاملاً محدود و از پیش تعیین شده منحصر کنید و نتوانید از این حوزه‌ها پایتان را فراتر بگذارید. بنابراین شما باید سعی کنید عنوانی که برای پایان نامه‌تان انتخاب می کنید نه خیلی وسیع و گسترده و گنگ باشد (به طوری که مخاطبین را دچار سردرگمی کند) و نه خیلی دقیق باشد به طوری که شما برای انجام دادن کارهای تحقیقاتی مربوط به نگارش پایان نامه با محدودیت مواجه شوید.

5) درباره موضوع تحقیق کنید.

این کار را شاید بتوان به عنوان بهترین که در زمینه انتخاب کردن عنوان پایان نامه انجام می شود معرفی کرد. در صورتی که شما بخواهید برای خودتان یک عنوان انتخاب کنید بهترین کار این است که در این رابطه تحقیق کنید. شما باید به مطالعه و بررسی بپردازید و سعی نمایید تا تمام موضوعاتی را که در این زمینه می توانید انتخاب کنید به صورت لیست تهیه کنید. سپس می توانید بررسی کنید که کدامیک از این موضوعات هستند که برای شما ارزشمند می باشند و یا اینکه به کدامیک از این موضوعات علاقه بیشتری دارید و یا اینکه کدامیک از این موضوعات هستند که شما می توانید بهتر از موضوعات دیگر بر روی آنها کار کنید.

در صورتی که در زمینه پیدا کردن موضوع برای انجام پایان نامه تحقیق نکنید نمی‌توانید بفهمید که کدام موضوع را می توانید بهتر از موضوعات دیگر به انجام برسانید. شما باید تمام تلاش خودتان را بکنید که بهترین موضوع را که دارای تمام خصوصیات بالا باشد برای انجام پایان نامه خودتان انتخاب کنید و این کار تنها در صورتی ممکن می شود که شما درباره موضوع مورد نظرتان تحقیق انجام دهید.

6) واقع گرا باشید.

این که "عاشق" یک موضوعی بشوید، ممکن است برای شما کار آسانی باشد. خیلی از دانشجویان هستند که وقتی که می خواهند پایان نامه بنویسند؛ عاشق موضوعی شده اند و سعی کرده اند تا براین اساس، کار را ادامه دهند. اما یک نکته خیلی مهمی که شما باید به هنگام نوشتن پایان نامه درنظر داشته باشید این است که باید واقع گرا باشید و تمام جنبه های کار را درنظر بگیرید. به عنوان مثال اگر موضوعی را پیدا کردید و فکر کردید که این موضوع برای شما بهترین موضوع می باشد؛ بررسی کنید که آیا انجام دادن پایان نامه ای با این موضوع هم برای شما به همین آسانی است؟ آیا می توانید به راحتی از پس نوشتن پایان نامه و انجام تحقیقات مختلف در رابطه با این موضوع بر بیاید؟ آیا می توانید هفته‌ها و هفته های زندگی و زمانتان را صرف این موضوع کنید؟ آیا اصلاً انجام دادن پایان نامه‌ای با این موضوع کار درستی است؟ آیا می توانید پایان نامه را به این شیوه بنویسید؟ در صورتی که پاسخ شما به تمام سوالاتی که در بالا گردید مثبت بود؛ در این زمان است که شما می توانید این موضوع را برای انجام پایان نامه خودتان انتخاب کنید. اما در صورتی که پاسخ منفی بود؛ انجام دادن چنین کاری اشتباه است!

7) مشاوره بگیرید.

مشاوره گرفتن را هرگز فراموش نکنید. وقتی که می خواهید برای انجام پایان نامه کارشناسی ارشد و رساله دکتری خودتان یک موضوع پیدا کنید می توانید از افراد دیگر در این زمینه نیز مشاوره بگیرید. به عنوان مثال می‌توانید از استاد راهنمای خودتان در این زمینه مشاوره بگیرید. استادان راهنما می توانند در این زمینه کمک زیادی به شما بکنند. این افراد همیشه حاضر هستند که به شما کمک کنند و سعی می نمایند تا به هر سوالی که شما داشته باشید پاسخ دهند. حالا این سوال هرچقدر هم که کوچک و یا بزرگ باشد؛ این افراد سعی می‌کنند تا به این سوال پاسخ دهند. البته فراموش نکنید که بخش اعظم کار را این خود شما هستید که باید انجام دهید و تنها در صورتی باید از این مشاوره کمک بگیرید که احساس می‌کنید به جایی رسیده اید که حقیقتا به کمک این افراد نیاز دارید. این افراد افرادی هستند که خودشان در این زمینه تحقیقات زیادی کرده اند. آنها در این حوزه سال ها تجربه دارند بنابراین به راحتی می توانند به شما کمک کنند.

8) به ژورنال‌ها و مقالاتی که در این زمینه نوشته شده‌اند توجه کنید تا بتوانید میان آنها موضوع مورد نظر خودتان را انتخاب کنید.

در صورتی که فکر می‌کنید حقیقتاً برای انتخاب کردن موضوع مورد نظر برای کارتان کم آورده اید؛ بهترین کار این است که در این زمینه به وب سایت هایی که در آنها مقالات و ژورنال های مختلفی را ارایه می کنند، سر بزنید و سعی کنید تا با بررسی کردن این ژورنال ها و مقالات، موضوع خودتان را از میان آنها انتخاب کنید. این کار می تواند خیلی به شما کمک کند به این دلیل که اولاً وقتی که به وب سایت هایی که در آنها مقالات مختلفی وجود دارد سر می زنید می‌توانید اطلاعات خودتان را درباره موضوعات مختلف بالاتر ببرید و دوماً اینکه وقتی که در حوزه‌های مرتبط با حوزه کاریتان مقالات و ژورنال های مختلفی را می خوانید می‌توانید اطلاعاتتان در این زمینه را بالا ببرید و همین موضوع باعث می شود که ذهنتان باز شود و لذا این امر به شما کمک می کند که بتوانید موضوع مناسب برای انجام پایان نامه خودتان را از میان این موضوعاتی که موجود هستند انتخاب نمایید.

9) ایده های قدیمی و جدید را با هم ترکیب کنید.

سعی کنید ایده هایی را که مربوط به محققان قبلی است که در زمینه های نزدیک به زمینه شما تحقیق کرده اند؛ در کنار هم جمع آوری کنید و این ایده ها را با ایده های خلاقانه خودتان ترکیب نمایید. این کار به شما این امکان را می دهد که از ایده های قبلی که در این زمینه وجود داشته‌اند استفاده کنید و علاوه بر آن بتوانید ایده های خلاقانه ای را که مربوط به خودتان می باشد با این ایده‌های قدیمی تلفیق کنید.در صورتی که قبل از اینکه بخواهید درباره موضوع اصلی پایان نامه تان تصمیمی بگیرید از ایده‌هایی که در گذشته برای این کار استفاده می کرده‌اند استفاده نکنید؛ در این صورت موفق نمی‌شوید که با یک دید گسترده تری به این موضوع نگاه کنید. اما در صورتی که سعی کنید تا از این ایده ها استفاده کنید تا ایده اصلی خودتان را پیدا کنید؛ می توانید این کار را به صورت دقیق تر و گسترده تری انجام دهید. بنابراین در این صورت موضوع شما تبدیل به موضوعی جذاب و مناسب می شود و لذا نوشتن پایان نامه برای شما راحتتر می شود.

10) به هنگام بررسی مطالعات انجام شده بوسیله دانشجویان قبلی، به دنبال بخش‌هایی باشید که آنها بر روی این بخش ها تحقیق نکرده اند.

هنگامی که شما مقالاتی را که دانشجویان قبلی در این زمینه نوشته اند و پایان نامه‌هایی را که در این زمینه انجام داده اند بررسی می‌کنید؛ به دنبال این باشید که آنها کدام موضوع را درنظر نگرفته اند و در چه زمینه هایی کمتر کار کرده اند. به عنوان مثال در صورتی که شما پایان‌نامه دانشجویی را می‌خوانید که حوزه کاری این فرد نزدیک به حوزه کاری شما می باشد؛ سعی کنید تا بخش‌های مختلف پایان‌نامه کارشناسی ارشد و رساله دکتری این فرد را بررسی کنید تا ببینید که این فرد در کدام قسمت موضوعی تازه و بحث جدیدی را شروع کرده است ولی به تحقیق درباره آن نپرداخته است. به بیان بهتر شما باید بررسی کنید که کدام ایده ها را می‌توان از کار پایان نامه این فرد استخراج کرد. البته ممکن است انجام دادن این کار در ابتدا برای شما سخت باشد و این سخت بودن به این دلیل است که شما روش انجام کار را نمی‌دانید. اما در صورتی که روش انجام این کار را یاد بگیرید؛ انجام دادن این کار برای شما خیلی راحت خواهد شد!

11) از خلاقیتتان استفاده کنید.

آخرین نکته‌ای که باید در این رابطه درنظر داشته باشید این است که از خلاقیت خودتان استفاده کنید. شما به عنوان یک دانشجویی که به دنبال روشی برای پیدا کردن موضوع اصلی برای انجام پایان نامه خودش می‌گردد؛ باید خلاقیت خودتان را بکار بیندازید و از خلاقیتتان استفاده کنید تا ایده ای جدید و بکر ارایه کنید. در بسیاری از موارد، ممکن است شما تحقیقات و پایان نامه‌هایی که در گذشته افرادی بر روی آن تحقیق کرده‌اند را بگردید و به این نتیجه برسید که نمی‌توانید موضوع پایان نامه ای پیدا کنید که از همه بیشتر مورد پسندتان باشد. در این جاست که شما باید خلاقیت خودتان را بکار ببندید و سعی کنید تا با استفاده از توانایی‌هایی که در این زمینه دارید خودتان موضوعی پیشنهاد کنید. البته این گزینه تنها در صورتی است که شما روش‌های قبلی را که در بالا ذکر شد به عمل درآورده باشید و نتوانسته باشید برای کارتان موضوعی پیدا کنید. در این صورت است که می توانید خودتان به قدرت خلاقیت خودتان متوسل شوید و موضوع مناسب را برای نوشتن پایان نامه خود پیدا کنید.

مسعود بازدید : 43 شنبه 11 مرداد 1399 زمان : 11:06 نظرات (0)

 

4 نکته برای کسانی که می خواهند کارآفرین شوند!

 

بسیاری از افرادی که تبدیل به کارآفرینان موفقی شده اند هنگامی که نوجوان و یا جوانتر بوده اند حتی فکرش را هم نمی کردند که روزی تبدیل به یک کارآفرین شوند. با تمام این احوال کارآفرین شدن موضوعی است که در صورتی که شما برای آن برنامه ریزی داشته باشید و سعی کنید تا بر اساس این برنامه ریزی به درستی در این راه پیش بروید می توانید به آن برسید. شما هر شغلی داشته باشید و هر گذشته ای داشته باشید، راه کارآفرین شدن برایتان باز است و می توانید تبدیل به یک کارآفرین شوید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که باید اصول انجام دادن این کار را یاد بگیرید. شما باید مبارزه کردن و جنگیدن را به خوبی یاد بگیرید و سعی کنید تا در این راهی که می روید (که راهیست بسیار پر دست انداز و مشکل) تا جایی که می توانید به پیش بروید. شما باید تمام سعی خودتان را بکنید که در این راه موفق شوید و از هیچ تلاشی در این زمینه فروگذاری نکنید. به هنگامی که می خواهید کارآفرین شوید باید چند نکته را درنظر بگیرید که در این پست قصد داریم تا 4 تا از مهم ترین این نکته ها را برای شما ارایه کنیم:

1) انگیزه اصلی و اولیه ای که شما را به سمت کارآفرین شدن سوق داده است برای خودتان مشخص کنید.

اولین نکته ای که باید درنظر داشته باشید این است که باید برای خودتان مشخص کنید که در ابتدا چه شد که خواستید کارآفرین شوید؟ انگیزه اصلیتان برای کارآفرین شدن چه بود؟ چرا می خواستید یک تجارت ایجاد کنید؟ هدفتان این بود که به کدام نیاز مشتریان پاسخ دهید؟

ممکن است انگیزه شما این بوده است که زمانی در یک کارخانه و یا شرکتی کار می کرده اید و در آن زمان به فعالیتی که در آن کارخانه انجام می داده اید علاقه مند شده بودید و اکنون دوست دارید تا دوباره این فعالیت را ادامه دهید (اما این بار خودتان عامل اصلی برای ایجاد شدن چنین فعالیتی هستید) و یا ممکن است شما خودتان به عنوان یک مشتری بوده اید که از یک محصولی راضی نبوده اید و اکنون تصمیم گرفته اید که خودتان به عنوان سرویس دهنده چنین محصولی را ایجاد کنید که مشتریانی که مثل شما هستند راضی باشند و یا ممکن است هر دلیل دیگری برای خودتان داشته باشید.

به هر دلیلی که به این کار روی آورده اید و هر انگیزه ای که برای انجام دادن این کار دارید؛ بهترین کار این است که این انگیزه را برای خودتان مشخص کنید و سعی کنید کاری کنید که این انگیزه همیشه در شما وجود داشته باشد. به بیان دیگر هرگز سعی نکنید کاری کنید که این انگیزه در شما کم شود. شما باید همیشه چنین انگیزه ای را در خودتان نگه دارید به این دلیل که هر زمانی که دچار یاس و ناامیدی و احساست منفی در این راه شدید؛ می توانید این انگیزه را به خودتان یادآوری کنید و به این شیوه دوباره امید بگیرید.

2) نقش خودتان را به عنوان بنیان گذار بپذیرید.

یکی از مهم ترین نکته های دیگری که در این رابطه باید مورد توجه داشته باشید این است که شما وقتی یک کارآفرین موفق می شوید که نقش خودتان را به عنوان یک کارآفرین بپذیرید. در صورتی که شما نقش خودتان را به عنوان یک کارآفرین موفق پذیرفتید؛ می توانید انتظار داشته باشید که کارتان را هم با موفقیت انجام دهید. شما باید مغز خودتان را برای کارآفرین بودن آماده کنید. باید خودتان را به عنوان یک کارآفرین قبول کنید و ایمان بیاورید که یک کارآفرین می باشید.

3) تنها کار نکنید.

این نکته یکی از مهم ترین نکاتی است که شما باید به عنوان یک کارآفرین درنظر داشته باشید. شما هرگز نباید تنها کار کنید. تنها کار کردن باعث می شود که شما شکست بخورید. افرادی که در این زمینه تحقیق می کنند بر این باور هستند که 99.99 درصد از افرادی که می خواهند یک تجارت جدیدی ایجاد کنند نیازمند یک همکار می باشند که با کمک این فرد این تجارت را ایجاد کنند. شما باید یاد بگیرید که انجام دادن کار کارآفرینی یک کار گروهی است و شما این توانایی را ندارید که به تنهایی از پس این کار برآیید. بنابراین کار گروهی و توانایی انجام دادن کار با گروه یکی از مهم ترین مهارت هایی است شما به عنوان یک کارآفرین باید یاد بگیرید. در صورتی که بخواهید کاری را به تنهایی انجام دهید احتمال شکست شما نسبت به زمانی که گروهی کار را انجام می دهید بسیار بیشتر خواهد بود. در صورتی که شما با یک گروه همکاری داشته باشید می توانید از مهارت های این افراد و توانایی هایی که در زمینه های مختلف دیگر (در زمینه هایی غیر از زمینه کاری شما) دارند استفاده نمایید.

کارآفرینانی هستند که فکر می کنند که می توانند خودشان تمام کارها را به تنهایی انجام دهند. این کارآفرینان در همان مراحل اولیه و ابتدایی کار با مشکلاتی مواجه می شوند و به این نتیجه می رسند که نمی توانند کار را به درستی انجام دهند. شما نباید خودتان را در این دسته از کارآفرینان به حساب بیاورید. شما باید به عنوان یک کارآفرین بدانید که کار کارآفرینی کاری نیست که بتوان آن را به صورت فردی انجام داد و باید به صورت گروهی انجام گیرد. بنابراین ارزش کار گروهی را بدانید. کار گروهی و اهمیت آن را هرگز فراموش نکنید.

4) تعیین کنید که چگونه می خواهید به زندگی انسان های دیگر ارزش اضافه کنید.

از دیگر نکته هایی که به هنگام کارآفرین شدن باید به آن توجه داشته باشید این است که بدانید که می خواهید چگونه به زندگی انسان های دیگری که قرار است بعدا مشتریان شما شوند ارزش اضافه کنید. شما باید بدانید که می خواهید چگونه به آنها کمک کنید و چگونه کیفیت زندگی که آنها دارند را بهتر کنید. در صورتی که پاسخ به این سوالات را بدانید کارتان از گذشته روشن تر می شود و راحت تر می توانید کار کنید.

مسعود بازدید : 54 شنبه 11 مرداد 1399 زمان : 10:44 نظرات (0)

 

مشاوره کارآفرینی چگونه به شما کمک می کند که خودتان را از بحران نجات دهید؟

 

این روزها رقابت سنگینی میان کارآفرینان در سراسر جهان ایجاد شده است. هرکدام از این کارآفرینان می خواهند از یکدیگر پیشی بگیرند و کار را به شیوه باکیفیت تری انجام دهند که رقبایشان نمی توانند کار را به این شکل انجام دهند. بنابراین یک نکته مهم که باید درنظر گرفت این است که افرادی که می خواهند کارآفرین شوند باید ویژگی هایی منحصر به فرد را داشته باشند که این ویژگی های منحصر به فرد به آنها کمک کند تا از رقبایشان جلو بیفتند. کارآفرینی یک کاری نیست که شما آن را انجام دهید و نتیجه آن مثبت و یا منفی باشد. به عبارت دیگر کارآفرینی فعالیتی نیست که در یک لحظه (و یک مدت زمان کوتاه) انجام شود. بسیاری از متخصصان و محققان در این حوزه کارآفرینی را به یک دوی ماراتن تشبیه کرده اند. در حقیقت این یک فرآیند دنباله دار است و افرادی که می خواهند کارآفرین شوند باید یک سری از پارامترها را در درازمدت داشته باشند و باید به عنوان یک کارآفرین، این پارامترها را در مدت زمان طولانی نگه دارند. یکی از مهم ترین پارامترهایی که افرادی که می خواهند کارآفرینی کنند باید به آن توجه داشته باشند؛ پارامتر چگونگی برخورد کردن با بحران هایی است که در زمان کارآفرینی ممکن است گریبانگیر کارآفرینان شود. شما باید به عنوان یک فردی که می خواهد کارآفرین شود؛ چگونگی مدیریت کردن این بحران ها را بیاموزید. در صورتی که یک کارآفرین این توانایی را نداشته باشد که با بحران هایی که ممکن است برایش اتفاق بیافتد برخورد درست و منطقی داشته باشد؛ نمی تواند در کارش موفق شود.

این روزها یکی از مهم ترین بحران هایی که نه تنها کارآفرینان، بلکه کل دنیا را تهدید می کند؛ بحران ویروسی به نام ویروس کرونا می باشد. کارآفرینان زیادی هستند که کارآفرینیشان به دلیل شیوع پیدا کردن این ویروس به خطر افتاده است و آنها چاره ای جز این ندارند که با این بحران جدید پیش آمده مقابله کنند. این دوره یکی از دوره های بسیار سخت و خطرناک برای کارآفرینان و مخصوصا برای افرادی است که شرکت های کوچک و تجارت های تازه تاسیس و کوچک دارند (استارت آپ ها). بنابراین رویارو شدن با این بحران و بکارگیری راه حل هایی برای این که این بحران را پشت سر بگذارید باید تبدیل به یکی از بزرگترین عوامل موفقیت شما به عنوان افراد کارآفرین شود. در اینجا یکی از بهترین روش هایی که می توان از آن استفاده کرد؛ روش مراجعه به مشاوره کارآفرینی می باشد. در صورتی که شما به عنوان یک کارآفرین جوان به این مشاوره مراجعه کنید؛ می توانید راه حل های مناسب برای حل کردن این بحران را از طریق این مشاوره کارآفرینی بدست آورید. بنابارین مشاوره کارآفرینی به شما کمک می کند تا بدانید که چگونه با این بحران و بحران هایی مشابه این که بر سر راه کارآفرینان قرار دارند مقابله کنید. در این پست قصد داریم تا سه شیوه ای را که مشاوره کارآفرینی می تواند به این شیوه ها به شما کمک کند تا با چنین بحران هایی مقابله کنید را به شما ارایه کنیم.

1) مشاوره کارآفرینی به شما کمک می کند که خونسردی خودتان را حفظ کنید و مثبت بمانید

اولین قدم به هنگامی که شما با چنین مشکلاتی روبرو می شوید باید این باشد که خونسرد و مثبت بمانید. که البته مشاوره کارآفرینی به شما کمک می کند که چنین باشید. در صورتی که شما بخواهید کنترل خودتان را از دست دهید و یا این که تسلیم یاس و ناامیدی شوید نمی توانید به راهتان به عنوان یک کارآفرین ادامه دهید و دیر یا زود مجبور می شوید که این کار را ترک کنید. بنابراین اولین کار این است که خونسرد بمانید. مشاوره کارآفرینی در این زمینه می تواند به شما کمک زیادی بکند. وقتی که شما مشاوره کارآفرینی می گیرید؛ می توانید یاد بگیرید که چگونه با مشکلات برخورد کنید و چگونه خونسردی خودتان را به هنگامی که برایتان بحرانی بوجود آمد حفظ کنید. همچنین مشاوره کارآفرینی این امکان را برای شما فراهم می کند که بتوانید دیدگاه و نگرش مثبتی در ارتباط با بحرانی که برایتان ایجاد شده است داشته باشید. داشتن نگرش مثبت یکی از مهم ترین کارهایی است که کارآفرینان باید به هنگامی که با مشکلات مواجه می شوند انجام دهند. در صورتی که شما یک نگرش مثبتی نسبت به مشکلاتی که بر سر راهتان قرار می گیرند داشته باشید می توانید این شانس را داشته باشید که این مشکلات را بهتر حل کنید. اما در صورتی که نسبت به این مشکلات نگرش منفی داشته باشید احتمال این که بتوانید این مشکلات را حل کنید خیلی کمتر می شود. بنابراین سعی کنید همیشه نسبت به مشکلات و بحران هایی که به عنوان یک کارآفرین بر سر راهتان قرار می گیرند نگرش مثبت داشته باشید که بتوانید راحتر آنها را حل کنید.

2) مشاوره کارآفرینی به شما کمک می کند که بدانید چگونه برای استفاده کردن از زمانتان برنامه ریزی مناسبی داشته باشید.

یکی از مهم ترین شیوه هایی که مشاوره کارآفرینی به شما کمک می کند تا در مقابل مشکلات به خوبی ایستادگی کنید این است که به شما کمک می کند تا زمانتان را مدیریت کنید. مدیریت کردن زمان یکی از مهم ترین کارها و مهارت هایی است که کارآفرینانی که با مشکلی مواجه می شوند باید این مهارت را داشته باشند.

3) مشاوره کارآفرینی به شما یاد می دهد که در چنین مواردی از دیگران کمک بگیرید.

ما انسان هایی اجتماعی هستیم و همه ما به همدیگر احتیاج داریم. بنابراین در صورتی که شما به عنوان یک کارآفرین با مشکل و یا بحرانی روبرو شدید؛ می توانید برای این که این مشکل و یا بحران خودتان را حل کنید؛ از دیگران کمک بگیرید. مشاوره کارآفرینی در این راه به شما کمک زیادی می کند. وقتی که مشاوره کارآفرینی می گیرید؛ می توانید به راحتی توانایی برقرار کردن ارتباطات با دیگران و کمک گرفتن از آنها را یاد بگیرید و یاد بگیرید که چگونه با کمک آنها از این بحران عبور کنید.

مسعود بازدید : 42 پنجشنبه 09 مرداد 1399 زمان : 10:48 نظرات (0)

 

7 روشی که مشاوره کارآفرینی به کارآفرینانی که تازه می خواهند کار را شروع کنند کمک می‌کند!

 

در صورتی که شما می‌خواهید برای اولین بار تبدیل به یک کارآفرین شوید؛ باید به بسیاری از موضوعات توجه داشته باشید. یکی از مهم ترین نکته هایی که در این رابطه باید به آن توجه داشته باشید این است که باید حتماً در این زمینه مشاوره بگیرید. مشاوره کارآفرینی به شما کمک می کند تا چیزهایی را که برای شروع کردن سفری که می خواهید به سمت کارآفرین بودن آغاز کنید را یاد بگیرید. وقتی که شما مشاوره کارآفرینی می گیرید؛ خواهید توانست تا دیدگاه هایی را نسبت به کارآفرینی و کارآفرین شدن بدست آورید و بدانید که یک "کارآفرین" به چه معنی می باشد و افرادی که کارآفرین هستند چگونه افرادی می باشند. این دیدگاه ها به شما کمک می کنند تا تبدیل به یک کارآفرین ماهرتر شوید و بتوانید درک کنید که یک کارآفرین به چه چیزهایی احتیاج دارد و باید چه ویژگی هایی داشته باشد.

بنابراین این که در کارتان مشاوره کارآفرینی بگیرید موضوعی است که باید برای شما تبدیل به یک ضرورت شود. شما باید حتماً قبل از این که کارتان را به عنوان یک کارآفرین شروع کنید؛ دیدگاه های مناسبی را نسبت به کارآفرینی داشته باشید. در این مقاله بررسی می کنیم که کارآفرینی چگونه می تواند به شما کمک کند تا راه خودتان را به عنوان یک کارآفرین پیدا کنید.

1) مشاوره کارآفرینی به شما کمک می‌کند به این پرسش پاسخ دهید که چرا می خواهید این کار را انجام دهید.

اولین نکته ای که به هنگام کارآفرینی باید به آن توجه داشته باشید این است که اصلاً بدانید دلیل این که می‌خواهید کارآفرین شوید چیست؟ این که دلیل کارتان به عنوان کارآفرین را بدانید و همچنین این که بدانید که چگونه می خواهید کار کارآفرینی را شروع کنید و اصلاً می خواهید چگونه کارآفرینی باشید؛ یکی از مهم ترین نکته هایی است که باید درنظر داشته باشید. شما باید قبل از هر چیزی برای خودتان یک تعریف دقیق از این موضوع داشته باشید. باید برای خودتان مشخص کنید که به چه دلیل دوست دارید کارآفرین شوید و هدفتان از این که یک تجارت را آغاز کنید باید چه باشد؟ از آن جایی که در راه کارآفرین شدن شما سختی‌های زیادی وجود دارد؛ شما باید به خودتان پاسخ دهید که اصلا چرا می خواهید این سختی هایی را تحمل کنید. در صورتی که نتوانید به این سوالات پاسخ دهید، در کارتان شکست خواهید خورید. چون در این صورت خیلی زود تسلیم می شوید و ناامید می شوید (به این دلیل که اصلاً انگیزه ای برای این کار ندارید!) و احتمال این که دوباره به کارتان امیدوار شوید خیلی کم است. اما در صورتی که انگیزه قوی و مناسبی برای کارتان داشته باشید و از قبل همه چیز را برای خودتان مشخص کرده باشید؛ به این زودی‌ها ناامید نمی شوید!

2) مشاوره کارآفرینی به شما کمک می کند تا مشکلی که می خواهید با تولید محصول (و یا ارایه خدمات) حل کنید را بشناسید.

یکی دیگر از خدمات مهمی که مشاوره کارآفرینی به شما می کند این است که به شما کمک می کند تا بدانید که دقیقاً می‌خواهید چه گرهی از کار مردم باز کنید. این روزها میزان انتظاراتی که افراد مختلف در دنیا دارند زیادتر شده است به این دلیل که علم پیشرفت کرده است و ابزارها و امکاناتی که علم که در اختیار این افراد داده است گسترده تر شده است و همزمان با آن نیازی هم که این افراد به داشتن ابزارها و امکانات مختلف دارند هم بیشتر شده است. انتظاراتی که انسان‌های سال 2020 دارند دیگر با نیازها و انتظاراتی که انسان های صدسال و یا هزارسال پیش داشته‌اند یکی نیست. بنابراین در صورتی که شما می خواهید کار کارآفرینی را پیشه کنید؛ بهتر است که فکر این را که محصولات و یا خدماتی ارایه کنید که بتواند پاسخگوی چندین نیاز مشتریان به صورت همزمان باشد را از سر خودتان بیرون کنید! در حقیقت بهتر است به جای این که چندبعدی فکر کنید؛ تک بعدی فکر کنید و به گونه ای بر روی کارتان تمرکز کنید که محصولی که تولید می‌کنید و یا خدماتی که ارایه می دهید تنها یک نیاز مخاطبین را برآورده کند.

مشاوره کارآفرینی به شما کمک می‌کند که این نیازی که می خواهید برای مخاطبین و مشتریان برطرف کنید را دقیقاً بشناسید و دیگر ذهنتان را از چیزهای دیگری که شما را از این جاده منحرف می‌کند کنار بزنید.

3) مشاوره کارآفرینی به شما کمک می کند که بدانید که نمی‌توانید همه چیز را با هم داشته باشید.

بسیاری از کارآفرینانی جوان کار خودشان را با یک امید زیادی شروع می‌کنند. آنها وقتی که در مرحله های اولیه کار هستند پیش خودشان فکر می‌کنند که ایده هایی بسیار زیبا دارند و علاوه بر آن دارای مهارت های ارتباطاتی بسیار قوی هستند که می توانند با کمک گرفتن از این پارامترهای مثبتی که دارند در کارشان موفق شوند و به اصطلاح پول پارو کنند! آنها فکر می کنند که تنها کاری که باید انجام دهند این است که برای خودشان یک تیمی جمع آوری کنند و نیروی کار مورد نیاز را فراهم کنند و شروع به تولید کردن محصولات (و یا ارایه خدمات کنند) ولی متاسفانه این تمام حقیقت نمی باشد! حقیقت این است که علاوه بر این پارامترها ( که البته هر کارآفرینی برای این که در کارش موفق شود باید داشته باشد) پارامترهای دیگری نیز وجود دارند که می توانند بر سرنوشتی که شما به عنوان یک کارآفرین خواهید داشت تأثیر داشته باشند. بنابراین شما به عنوان فردی که تازه می خواهد کارش را آغاز کند باید حتماً این پارامترها را بدانید. مشاوره کارآفرینی به شما کمک می کند تا این پارامترها را هم درک کنید و بدانید که این پارامترها برای شما چگونه می باشند.

4) مشاوره کارآفرینی به شما کمک می کند تا بدانید که چگونه از انرژی خودتان استفاده کنید و چگونه کارها را اولویت بندی کنید.

وقتی که شما مشاوره کارآفرینی می گیرید؛ این توانایی را خواهید داشت که بدانید که چگونه از انرژی خودتان به بهترین شکل ممکن استفاده کنید و انرژی خودتان را هدر ندهید. کار کارآفرینی یکی از کارهایی است که چگونگی استفاده کردن از انرژی و وقت و برنامه ریزی کردن برای استفاده کردن از این انرژی یکی از مهم ترین کارهایی است که باید انجام دهید. در صورتی که شما ندانید که چگونه باید از این انرژی که در اختیار دارید استفاده کنید، نمی‌توایند در کارآفرینی موفق شوید. بسیاری از کارآفرینان هستند که فکر می‌کنند که خودشان می دانند که چگونه از انرژی خودشان استفاده کنند و برای خودشان برنامه ریزی هایی هم انجام می دهند و کار را با این برنامه ریزی ها شروع می کنند. در صورتی که این برنامه ریزی ها برای آنها کاملاً دور واقعیت است و آنها این کار را کاملاً ناشیانه انجام داده اند و جنبه‌های مختلف کارشان را درنظر نگرفته‌اند. بنابراین در صورتی که شما بتوانید چگونگی درست برنامه ریزی کردن را یاد بگیرید؛ می‌توانید انتظار داشته باشید که کارهایتان با موفقیت انجام گردد. مشاوره کارآفرینی این امکان را در اختیار شما قرار می‌دهد. هنگامی که مشاوره کارآفرینی می گیرید می‌توانید توانایی چگونه درست برنامه‌ریزی کردن را برای خودتان بدست آورید و یاد بگیرید که چگونه این کار را انجام دهید. بنابراین مشاوره کارآفرینی باعث می‌شود که از اتلاف وقتتان جلوگیری شود و شما بتوانید بهتر از زمانی که مشاوره نگرفته اید برنامه ریزی کنید.

5) مشاوره کارآفرینی به شما کمک می کند که بدانید که چگونه خود-هوشیاری کامل داشته باشید.

یکی از مهم ترین نکته هایی که یک کارآفرین باید بداند این است که باید هوشیاری کامل نسبت به خودش داشته باشد. به عبارت دیگر کارآفرینان باید خودشان را به خوبی بشناسند. مشاوره کارآفرینی به شما کمک می کند تا چنین درکی را از خودتان پیدا کنید. وقتی که شما مشاوره کارآفرینی می گیرید؛ می توانید به سوالات اساسی درباره خودتان پاسخ دهید. این سوالات (که سوالاتی هستند که هر فردی که می خواهد در زمینه کارآفرینی فعالیت کند باید از خودش بپرسد) این‌ها هستند.

- اول از همه باید از خودتان بپرسید که "که" هستید؟ آیا انسانی هستید که از پس کارآفرینی برمی آید و یا این که بهتر است این کار را رها کنید و به سراغ کار دیگری بروید؟

- باید از خودتان بپرسید که در چه موردی استعداد دارید؟ آیا فردی هستید که می تواند در زمینه استعدادهایی که دارد کار کند؟ و یا این که بهتر است برای این که استعدادتان به هدر نرود به کار دیگری روی بیاورید؟

- آیا واقعا میان آن چه که هستید و دیدگاهی که از خودتان دارید تفاوتی وجود دارد؟ آیا آن چه که هستید از آن چه که فکر می‌کنید هستید خیلی متفاوت است؟ اگر چنین است؛ آیا می توانید دیدگاه خودتان را کمی واقع گرایانه تر کنید؟

6) مشاوره کارآفرینی به شما کمک می‌کند که این موضوع را درک کنید که شما تمام پاسخ ها را ندارید!

هرچقدر که شما به عنوان یک فرد کارآفرین قوی تر و باهوش تر شوید؛ احتمال این که این موضوع را درک کنید که شما تمام پاسخ های تمام سوالاتتان در این زمینه را ندارید بیشتر می شود. در صورتی‌که شما فردی باشید که به تازگی روی به کار کارآفرینی آورده است؛ ممکن است این موضوع را ندانید بنابراین همین موضوع می‌تواند برای شما دردسر ساز شود. در صورتی که شما این موضوع را درک کنید و بفهمید که شما هم مانند انسان های دیگر یک انسان هستید که بسیاری از جنبه‌ها را نمی دانید و ممکن است اتفاقاتی برای شما بیفتند که غیر قابل پیش بینی باشند؛ در این صورت شما این شانس را خواهید داشت که انعطاف پذیری بسیار بیشتری نسبت به شکست‌های احتمالی که در کارتان ممکن است بخورید داشته باشید بنابراین احتمال این که در کارتان به پیروزی برسید خیلی بیشتر می شود. مشاوره کارآفرینی به شما کمک می‌کند تا این دیدگاه را در خودتان پرورش دهید. در حقیقت شما با مشاوره کارآفرینی این توانایی را پیدا خواهید کرد که درک کنید که بسیاری از مجهولات هستند که هنگامی که شما تبدیل به یک کارآفرین می شوید نمی توانید آنها را تماماً حل کنید و باید صبر کنید تا این مجهولات در گذر زمان حل شوند.

7) مشاوره کارآفرینی به شما کمک می کند که به طور کلی بدانید که "کارآفرین بودن" یعنی چه؟

ممکن است افراد بسیاری باشند که شور و شوق یک کارآفرین شدن را داشته باشند ولی ندانند که کارآفرین شدن دقیقاً یعنی چه؟ این آن مفهومی است که شما می توانید هنگامی که مشاوره کارآفرینی می گیرید به آن دست پیدا کنید. در صورتی که شما بدانید که کارآفرین شدن دقیقاً یعنی چه، می توانید بهتر از گذشته کارتان را انجام دهید. وقتی که مشاوره کارآفرینی می گیرید متوجه می شوید که یکی از مهم ترین و اساسی ترین ارکان تبدیل شدن به یک کارآفرین موفق این است که شما باید به این کار علاقه داشته باشید. در صورتی که بتوانید به این کار علاقه داشته باشید می‌توانید در کارتان موفق شوید. اما فراموش نکنید که وقتی که می‌خواهید در کارتان موفق شوید (حالا این کار هر کاری که باشد) باید در این کار زحمت زیادی را متحمل شوید و لذا در این صورت است که موفق می شوید. در غیر این صورت نمی توانید انتظار داشته باشید که به راحتی تبدیل به یک کارآفرین مناسب شوید. مشاوره کارآفرینی این را به خوبی به شما یاد می دهد. در صورتی که شما مشاوره کارآفرینی بگیرید؛ درک خواهید کرد که کلیدی ترین و اساسی ترین پارامتری که شما به عنوان یک کارآفرین باید به آن توجه داشته باشید؛ پارامتر "علاقه داشتن" به کار می باشد. در صورتی که به کاری که انجام می دهید علاقه داشته باشید می توانید این کار را به بهترین شکل ممکن انجام دهید.

 

تعداد صفحات : 12

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • مطالب
    لینک دوستان
  • مشاوره تحصیلی و شغلی
  • اپلیکیشن
  • طراحی سایت
  • چاپ و انتشار کتاب
  • وبلاگ تخصصی دکتر سبزعلی یمقانی
  • اخبار دانشجویی
  • وبلاگ آموزش تخصصی مقاله نویسی
  • پایان نامه
  • مفاهیم و اصول برندینگ
  • نگارش بیزینس پلن و طرح توجیهی
  • روش های مهاجرت و گرفتن اقامت
  • طنین و طراوت، وبلاگ تخصصی سالمندان
  • دیجیتال مارکتینگ
  • هنرگرافیک و طراحی لوگو
  • تازه های کارگاه ها و دوره های آموزشی
  • کسب درآمد اینترنتی
  • تازه های صادرات و واردات
  • آموزش زبان، مکالمات و مکاتبات تجاری و بازرگانی
  • ایده های کارآفرینی و استارتاپ
  • وبلاگ تخصصی دکتر سبزعلی یمقانی
  • روانشناسی مثبت
  • مجلات معتبر علمی
  • روان شناسی صنعتی و سازمانی
  • آرایشگری
  • خبر فوری
  • داروخانه معنوی
  • خبر های استخدامی تهران
  • آیا میدانستیدهای حقوقی
  • مد و فشن
  • زیبایی
  • ستارگان سینما
  • بازاریابی و فروش
  • ستارگان سینما
  • کارآفرینی
  • راهنمای نوین انواع تبلیغات
  • بهترین خانواده
  • پزشکی و سلامت
  • طنز و سرگرمی
  • اخبار و رسانه ها
  • هنر مدرن
  • سفر و توریسم
  • قیمت روز خودروی شما
  • دانلود سریال جدید
  • آخرین مطالب ارسال شده
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 118
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 20
  • آی پی دیروز : 21
  • بازدید امروز : 79
  • باردید دیروز : 44
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 166
  • بازدید ماه : 315
  • بازدید سال : 2,358
  • بازدید کلی : 13,578